Учени от университета в Лайден откриха нов ген, който позволява на едногодишните растения да продължат да живеят и след цъфтежа си. Откритието може да позволи да бъде увеличена продуктивността на селскостопанските култури, без да бъдат засаждани всяка година, смятат изследователите, които са публикували информация за откритието си в списание „Nature Plants”.

Учените открили, че арабидопсис талиана (Arabidopsis thaliana) съдържа гена AHL15, който определя дали растението ще може да просъществува и след цъфтежа. Вегетацията се осигурява от точки на растеж - групи от стволови клетки, които образуват нови стъбла с листа или цветя.

При многогодишните растения някои точки на растеж остават активни, но това не се наблюдава при едногодишните. Когато генът AHL15 се потисне, животът на многогодишните растения става по-кратък, а при свръхекспресия растенията цъфтят няколко пъти.

Учените смятат, че откритието ще помогне да се отговори на въпроса защо в хода на еволюцията едни растения са се превърнали в едногодишни, а други – в многогодишни.

Запазването на активността на някои стволови клетки при едногодишни култури като ориза и пшеницата ще позволят на растенията на продължат развитието си и след събирането на реколтата.