Тези, които са родени през социализма, със сигурност помнят стрелкащите се по магазините или стоящи на опашка потребители с неизменната пазарска чанта (мрежа) в ръка. Защо хората толкова я обичаха?

Според някои пазарската чанта е изобретена в Чехия в края на XIX век. Чешкият предприемач Вавържин Кърчил решил да забогатее с производството на мрежи за дамски коси. Но бизнесът му не се развил добре и за да си върне част от вложените пари за производство, в отчаянието си чехът прикрепил към мрежите дръжки и започнал да ги продава като чанти. Не е известно потръгнала ли му е търговията след това, но Кърчил така и не патентовал изобретението си. А може би просто нямал пари.

Факт е, че пазарската чанта бързо набра популярност в соц страните включително и у нас. Хората я харесваха заради капацитета ú, нейната издръжливост и ергономичност –  сгънатата пазарска мрежа заема много малко пространство, така че се побира лесно в чанта, портмоне или джоб. Обърнете внимание, че тогава не се предлагаха найлонови торбички и всеки ходеше на пазар със своя чанта. Във времето на стоков дефицит хората носеха чантата навсякъде със себе си с идеята да купят нещо на път за вкъщи от работа.

Впоследствие дръжките на чантата бяха усъвършенствани – за да не режат ръцете, върху дръжките бяха сложени гумени тръбички. Към чантата често се прилагаха и специални куки – да могат да се закачат например на масата или в обществения транспорт.

Пазарската мрежа беше евтина и достъпна, а се използваше по много предназначения: в нея например се съхраняваха лук и чесън, висящи на стената – смяташе се, че така ще издържат по-дълго. Ако в къщата нямаше хладилник, пазарската чанта с мляко, риба, месо и други бързо развалящи се продукти се закачаше на прозореца. Децата ползваха мрежата за баскетболните кошове. Бабите украсяваха с помощта на мрежата великденски яйца.

Сериозен минус на чантата беше нейната пълна липса на откровеност – всичко, което носиш, се виждаше от минувачите. А и в нея не можеше да сложиш нещо малко, защото ще изпадне.

В края на XX век пазарската мрежа напълно изчезна, заменена от найлоновите торбички, а „лелката с мрежата“ се превърна в нелицеприятен символ. Но пък в началото на XXI век за мрежестото чувалче сякаш има надежда за възраждане. В резултат на днешната еко мода, много търговци предлагат вече подобрени пазарски чанти. Така че, може би скоро ще кажем отново „Здравей“ на една истинска легенда.

Източник: socbg.com