Ако някога сте минавали покрай отворена врата на пекарна, вероятно сте били пленени от аромата на топли кифлички с канела и сте се върнали назад във времето в кухнята на майка си? Усещането ни за мирис е забележително и лесно може да предизвика спомени и емоции. Признавайки силата на сетивата ни, бизнесът започна да добавя специални аромати към марките си. Авиокомпаниите извличат полза от тази обонятелна възможност и много от тях започват да използват аромати на борда, пише CNN.
Singapore Airlines, All Nippon Airways и Turkish Airlines използват аромати, за да подобрят преживяванията на пътниците – от ароматизирани кърпи до почти неуловим, приятен парфюм в кабината.

Технологията „сух аромат“

Скоро пътниците в самолетите могат да усетят FIVE - нова система за разпространение на аромати на калифорнийската компания Zodiac Aerospace. FIVE не е акроним, а е избран от Zodiac, за да представлява усещането за мирис – петото сетиво, казва Брайън Йоргенсен, директор на отдел „Продажби“ на Zodiac. 

Компанията е и голям доставчик на тоалетни, кухни, седалки и компоненти от интериора за производителите на самолети и авиокомпаниите. FIVE е създадена с цел да отговори на „незадоволените нужди“, според Йоргенсен, във ВИП авиацията и пазара с деловите пътувания.

Клиентите на Zodiac в този сегмент успявали да задоволят нуждите на изисканите си пътници, с изключение на една ключова област. Те се нуждаели от „луксозно ароматно преживяване“, казва Йоргенсен. 

FIVE използва специална технология „сух аромат“, дело на партньора й в създаването на миризми ScentAir - компания, основана в началото на 90-те години на миналия век с идея да превърне ароматите в част от забавлението. 

Zodiac предлага FIVE на операторите на бизнес и ВИП самолети, които летят с всякакви машини – от Learjet до Boeing 747. 

Йоргенсен казва, че за авиокомпаниите „използването на аромат може да подобри марката и да задържи клиентите, като увеличи продажбите на борда и осигури на пътуващите напълно подобрено сетивно преживяване“.

Усетено, не помирисано

Всеки пакет на Zodiac може да съдържа до четири патрончета с различни аромати, които могат да бъдат програмирани да изпращат аромати без алергени в кабината по различно време в рамките на полета, разпространявайки мириса на молекулярно ниво в пространство от около 120 кв. м.
С непрекъснатото движение на въздуха в кабината ароматът се разнася бързо. И за разлика от течните аромати и спрейовете, FIVE не оставя никакви следи върху седалките или дрехите.

„Преживяването е много фино, почти се усеща подсъзнателно“, казва Йоргенсен. „Това трябва да влияе положително на настроението и емоциите на пътниците, но без непременно да е необходимо да се засича като аромат на конкретен парфюм“, допълва той.

Край на миризливите тоалетни в самолетите

Тоалетните и кухните в самолетите могат да получат специално внимание, „превръщайки лошите миризми в положително преживяване“, казва Йоргенсен.

50-те аромата, включени първоначално в каталога на FIVE, представляват осем различни семейства парфюми, включително „Лукс и изисканост“, „Почивка и успокоение“ и „Пътуване и бягство“.

Ароматите отразяват и любимите миризми в различните региони и култури.

„Предпочитанието на парфюм днес обикновено съответства на добре установените предпочитания на клиентите като вкус и аромати в различните региони. Географията, която е двигател на разпространението на хранителни съставки в отделните региони, и навиците за живот играят голяма роля“, отбелязва Ед Бърк, вицепрезидент на отдел „Стратегия към клиентите и комуникации“ в ScentAir.
Ароматът „Топъл хляб“ на FIVE - „прясно изпечен хляб с малко топло масло“, е любим в Европа, Близкия изток и Африка. „Черна орхидея“ - „изискан тучнозелен флорален аромат“, е предпочитан от пазарите в Азия-Тихоокеания. А „Лимонова трева и ванилия“ е популярен в Мексико и Централна и Южна Америка.

„Традиционно, както ванилия, така и шоколад, са универсално популярни аромати, които често се използват в парфюмите“, обяснява Бърк. „На пазара на аромати нотките от цитрусови плодове и чай стават все по-универсални. Известни със своята финост и чисто усещане, повечето региони смятат нотките в тези семейства за приятни и резониращи“, допълва той.

Клиентите на ScentAir са предимно в хотелиерския и ресторантьорския бизнес, хазарта, медицината и недвижимите имоти, а сред тях са хотелски вериги, като Hilton, Marriott, Starwood и IHG.

Интересното е, че компанията работи и с Пентагона, за да предостави ароматни решения за тренировъчни цели и симулации. „Нямаме представа по какво работят, но изглежда, че скоро не само скунксовете ще използват аромати, за да се защитават“, отбелязва Бърк.

Създаване на разпознаваем аромат

Когато създаваме нов аромат, „подхождаме към процеса, като опитваме да си сътрудничим, за да научим колкото се може повече за марката, нейната история и аудитория. Голяма част от първоначалните изследвания са насочени към демографските и регионалните предпочитания на аудиторията, за да очертаем някои профили на ароматите“, казва Бърк.

Един аромат може да бъде създаден само за няколко седмици, но процесът продължава няколко месеца и е свързан с изследвания, създаване на мостри, тестове и промени, отбелязва той.

„Красотата на аромата е, че има силата да ви пренася мигновено до всеки етап от живота ви и да променя настоящите ви преживявания“, обобщава Йоргенсен.

„Когато помириша прясно окосена трева, мигновено отново ставам дете и съм готов да играя на бейзболното игрище. Но любимият ми аромат е на лилии. Те са любимите цветя на жена ми и присъстваха осезателно в хотела, в който отседнахме по време на медения ни месец. Независимо къде по света се намирам, миризмата на лилии винаги ме връща у дома“, казва Йоргенсен.

Източник: profit.bg