Първият български електромобил - "Пионер" е създаден през 1967 г.

Електрическият двигател с мощност 6,3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на автомобила е 850 кг.

През 1970 г. пловдивският завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - "ЕлМо 70". Неговият електромотор вече е с мощност 9 киловата, работи при 80 волта и тежи 65 кг.

Бонусите са важни! 200 лв. Спорт и 1500 лв. Казино

Истинската новост обаче е батерията. По същото време електрическите прототипи на "Ford" ползват оловни батерии с капацитет 5,75 кВтч. В Япония, "Hitachi" разработва никелово-цинкови с капацитет.

24,9 кВтч, а българската е цинково-въздушна и е с почти двойно по-голям капацитет - 40 кВтч. Нашата е и значително по-лека от японската - 400 кг срещу 697 кг за продукта на "Hitachi".

Електромобилът не е много бърз - развива до 60 км/ч. Но за сметка на това пробегът му напълно съответства на днешните стандарти за електромобили - 240 км в реални условия.

Източник: Сп. "Наука и техника", 1970 г.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук