Руският изтребител от пето поколение Су-57 започна да се оборудва с двигател от втора степен („Изделие 30“). Една от основните му характеристики е, че позволява да достигне свръхзвукова скорост, без да се включва форсажа.

Това не само намалява разхода на гориво, но и увеличава бойния радиус на самолета. Какви други предимства има Су-57 от „Изделие 30“?

Изтребителят от пето поколение Су-57 ще започне да се оборудва с двигател от втора степен („Изделие 30“) като част от текущата партида, произведена по договор с Министерството на отбраната.

Според държавната корпорация „Ростех“, сега самолетът преминава летателни изпитания с двигател от втора степен - в самолета се внедряват най-модерни технологии.

„Ефективността продължава да се подобрява. Що се отнася до силовите установки, самолетът Су-57 е пригоден да използва двигатели както на първа, така и на втора степен“, казаха от пресслужбата на компанията.

Су-57 е многоцелеви изтребител от пето поколение с усъвършенствана електроника, създаден от корпорация „Сухой“, който ще замени тежкия изтребител Су-27 и е способен да маневрира с високи претоварвания. През декември 2020 г. руските ВКС получиха първия сериен изтребител.

Дебютният полет на модернизирания Су-57 се състоя през декември 2022 г., а през същата година започнаха и серийните му доставки.

В рамките на държавната програма за въоръжение, разработена до 2027 г., руските ВКС трябва да получат 76 изтребителя от пето поколение.

Произвежданите в момента самолети са оборудвани с междинни агрегати на първия етап АЛ-41Ф1 („Изделие 117“), разработени от Бюрото за експериментално проектиране „Люлка“.

Този двигател се управлява изцяло от цифрова система, базирана на руски компоненти. Двигателите се монтират стандартно на Су-35С.

Първото наземно изстрелване на демонстрационния двигател „Изделие“ 30 се състоя през ноември 2016 г. в Литкаринския машиностроителен завод (ЛМЗ). ЛМЗ е подразделение на конструкторското бюро "Люлка".

През декември 2017 г. самолетът с новата силова установка направи своя дебютен 17-минутен полет.

В сравнение с АЛ-41Ф1, тягата на „Изделие 30“ е увеличена от девет (в режим на доизгаряне) на 17,5-19,5 тона, а самият двигател се характеризира с повишена горивна ефективност и намалена цена на жизнения цикъл.

Според генералния конструктор - директор на "Люлка" Евгений Марчуков, по отношение на специфичната тяга „Изделие 30“ ще надмине всички чуждестранни аналози.

От техническите характеристики също така е известно, че системата за безкислородно запалване на модернизираните инжектори осигурява запалване на горивото веднага след влизането му в горивната камера, а новите дюзи контролират вектора на тягата.

Експертите са единодушни, че с двигателя от втора степен Су-57 получава редица безспорни предимства. В допълнение, това постижение позволява на Русия да остане сред великите сили, водещи в строежа на двигатели.

„Този двигател подобрява специфичните характеристики както по отношение на тягата, така и на разхода на гориво. Има съобщения, че индикаторите за видимост на самолета може да се променят.

Но един от основните въпроси е осигуряването на свръхзвуково плаване без включване на форсажа, което ще ви позволи бързо и скрито да достигнете местата на използване на оръжия. Това е особено важно при изпълнение на мисии над обширни райони“, отбелязва Олег Пантелеев, изпълнителен директор на агенция „Авиапорт“.

Без включване на доизгаряне, което също е предвидено в новия продукт, разходът на гориво „ще бъде значително по-нисък, отколкото при работа на доизгаряне на двигателя“.

„При изпълнение на мисия не на максималния обсег, намаленият разход на гориво ще позволи увеличаване на боекомплекта, но едва ли говорим за сериозна ревизия на този параметър.

В режим без доизгаряне видимостта в оптичния и топлинния диапазон ще бъде значително по-ниска“, подчертава Пантелеев.

Новият двигател е по-мощен и икономичен поради системата за автоматично управление на подаването на гориво.

Той взема предвид различни параметри, включително атмосферно налягане, влажност и височина на полета.

„Фината настройка на двигателя на втория етап е основното. Режимът без форсаж дава възможност за полет на Су-57 в целия диапазон от височини и скорости“, казва Владимир Попов, заслужил военен летец на Руската федерация, генерал-майор.

Събеседникът отбеляза усилията на конструкторите и инженерите, които успяха да намалят температурата на изгорелите газове, което повишава прикритието на изтребителя от системите за ПВО.

„Двигателят работи добре, тестван е в летяща лаборатория и е преминал тестове, но все още не отговаря на изискванията за инфрачервен стелт във всички режими. Тези параметри трябва да бъдат стабилизирани“, подчерта генерал-майорът.

Попов признава, че спестяването на гориво не означава непременно увеличаване на товароносимостта на самолета: резервоарите и отсеците за бомби ще останат същите. Той припомни, че разполагането на оръжията на Су-57 трябва да бъде предимно скрито, в определени ниши. На Су-57 има четири такива.

„Ако използвате външна прашка, тогава прикритостта гарантирано ще бъде загубена. Следователно боеприпасите очевидно ще останат същите, но обхватът и продължителността на полета гарантирано ще се увеличат, ще бъде възможно по-ефективно да се избягват системите за ПВО на противника и да се маневрира повече“, уверен е ораторът.

Според Пантелеев, дори и с двигателя на първата степен, Су-57 може спокойно да се счита за пето поколение изтребители.

„Разделението на поколения е доста произволно явление. В момента на преден план излизат възможностите за интегриране на самолета в оръжейни системи, когато изтребител, без да включва своя радар, получава цялата необходима информация за околната среда в безшумен режим“, добави специалистът.

Попов е съгласен, че АЛ-41 и неговите модификации са усъвършенстван двигател, който се използва и от китайските ВВС и е монтиран на най-модерния им изтребител „Ченду-20“. В света се счита за пето поколение, въпреки че китайската армия го смята за четвърто поколение.

„Използването на доизгаряне обаче увеличава потреблението на ресурси на двигателя. Топлинните натоварвания намаляват общия режим на работа на двигателя с 30% и повече“, отбеляза експертът.

Междувременно американците все още продължават да усъвършенстват своите съвременни изтребители – двумоторния Ф-22 „Раптор“ и едномоторния Ф-35.

„САЩ казват, че отдавна използват машини от пето поколение. Вече са произведени около хиляда от тези самолети. Но само 30-40% остават боеспособни, в останалите случаи има забавяне на действието“, припомни генералът.

„Всъщност самолетът не можеше да направи всичко, което беше рекламирано“, посочи Попов и добави, че тези самолети често се нуждаят от ремонт на повърхностния слой, който разпръсква радарни вълни върху фюзелажа и крилата, ако самолетът се съхранява на открито.

Пантелеев уточнява, че „продължава постоянната работа по Ф-22 и Ф-35 за подобряване на основните характеристики“. „Но основният въпрос е колко от тези машини са във войските“, каза експертът. Попов уточнява, че Русия не бърза да пуска Су-57, за да не се превърнат в аналози на изтребители от поколение 4++.

„Това трябва да е наистина висококачествен нов апарат. Затова правим малки стъпки, за да не си скъсаме гащите. И трябва да отчетем, че икономически се намираме в доста трудни условия в сравнение със САЩ“, подчерта генерал-майорът. „Ние запазихме потенциала на съветската бойна авиация и с този багаж започваме да си стъпваме на крака“, допълва той.

Според автора на канала в „Телеграм“ „Руски инженер“ Алексей Василиев, благодарение на двигателя на втората степен, Су-57 все пак ще стане пълноценен самолет от пето поколение, тъй като двигателят AЛ-41Ф1 „няма всички необходими параметри в първите партиди. Освен това в бъдеще новият двигател може да се използва за лекия тактически самолет Су-75.

„А такава машина е изключително необходима“, добавя експертът, посочвайки тенденцията за намаляване на разходите и създаване на масова военна техника, която беше особено очевидна по време на СВО. „Очаквам, че всички производствени мощности, базирани на Су-27 и МиГ-29, ще бъдат прехвърлени към производството на Су-75, оставяйки само съществуващото производство за Су-57“, признава анализаторът.

Според него „това ще бъде много разумно“, като се има предвид интересът към машината не само на руските ВКС, но и на чуждестранни играчи. „И ако на неговата платформа бъде направен самолет с вертикално излитане и кацане, това ще бъде отличен отговор на американския Ф-35“, тъй като много страни имат нужда да покрият своите експедиционни сили с такива машини. „Тоест експортният потенциал на Су-75 с вертикално излитане може да бъде по-голям от този на основната версия“, заключи Василиев.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук