Ако някога е възможно да се извърши полет през екстремните условия на атмосферата на Нептун, бихме могли да преживеем очарователното явление на диамантен дъжд.

Според ново проучване на международен екип от изследователи подобна "снежна буря от блясък" може да е сравнително често срещана във Вселената.

Въглеродът може да се свърже в кристал на гигантски, ледени газови планети като Нептун и Уран поради свръхвисоките температури и налягане дълбоко в атмосферата. Тези условия разграждат въглеводороди като метана, което позволява на въглеродните атоми в тях да се свържат с четири други и да образуват частици от твърд диамант.

Въз основа на експериментите, описани в последното проучване, при които процесите на образуване на диаманти са симулирани в лабораторни условия, праговете на температурата и налягането за този вид образуване на диаманти са по-ниски, отколкото учените са смятали.

Това би направило възможно образуването на диамантен дъжд на по-малки газови планети, така наречените "мини-Нептуни". Извън Слънчевата система има много такива планети, за които знаем.

Тези открития биха могли да обяснят и някои загадки, свързани с магнитните полета на Уран и Нептун.

"Това новаторско откритие не само задълбочава познанията ни за ледените планети, но и има значение за разбирането на подобни процеси в екзопланети извън Слънчевата система", казва физикът Зигфрид Гленцер от Националната ускорителна лаборатория SLAC в Калифорния, съобщи Science Alert.

Екипът зад новото проучване използва европейския XFEL (X-Ray Free-Electron Laser), за да наблюдава диамантите, образувани с фолио от полистирол от въглеводородно съединение.

Тази конфигурация позволи на екипа да наблюдава процеса по-дълго, отколкото беше възможно при предишни експерименти. Това продължително изследване показа, че въпреки че все още са необходими интензивно налягане и свръхвисоки температури, може би не е необходимо те да са толкова екстремни, колкото се смяташе досега.

По отношение на планетите това предполага, че диамантите биха могли да се образуват на по-малка дълбочина, отколкото учените смятат, а това би означавало, че спускащите се диамантени частици, увличащи със себе си газ и лед, биха могли да влияят на магнитните полета на тези планети по по-пряк начин, отколкото сме разбирали досега.

За разлика от Земята ледените планети като Нептун и Уран нямат симетрични магнитни полета. Досега това беше нещо като загадка - предполагаше се, че магнитните полета не се формират в ядрото на планетата - и диамантите биха могли да помогнат за обяснението.

"Възможно е да предизвикват движения в проводящите ледове, които се намират на тези планети, и да влияят върху генерирането на магнитните им полета", обясни физикът Мънго Фрост.

Всичко това е интригуващо и бъдещите изследвания могат да го разгледат по-задълбочено. През последните години учените се доближиха до разбирането на това как този процес би могъл да протича на далечни планети и какви биха могли да бъдат последствията от него.

Кой знае – може би един ден ще успеем да направим действително теренно изследване в атмосферата на Нептун и Уран, което ще ни позволи да видим от първа ръка как се образува този диамантен дъжд.

„Диамантеният дъжд върху ледените планети представя интригуващ пъзел за решаване“, подчерта Фрост.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук