Едва ли има човек, който да не е чувал за тези невероятни мънички създания тардиградите, които могат да оцелеят в открития космос, да преживеят замръзване, дехидратация и дори обстрел от газови оръдия, пише glasnews.bg.

Невероятните им суперсили обаче не свършват дотук – всеки път тези микроскопични водни мечки намират нещо друго, с което да изненадат изследователите, пише New Atlas.

Нещо повече, някои учени смятат, че те ще станат последната форма на живот на Земята, когато Слънцето започне да затъмнява, което ще се случи след около 5 милиарда години.

В ново проучване изследователи от Университета на Уайоминг са открили, че едно от ключовите умения за оцеляване на тардиградите, анхидробиозата, може един ден да спасява животи.

Изследователите спекулират, че способността на създанието да премине в обратна суспендирана анимация, когато е изправено пред екстремна клетъчна дехидратация, може да се използва за стабилно сухо съхранение на биологични лекарства, които обикновено изискват съхранение в хладилна среда.

Това означава, че абсолютно всеки ще може да получи необходимото лечение и лекарства, буквално.

Ваксини, антитела, стволови клетки, кръв и други кръвни продукти се извличат от живи организми от лекари и тяхното съхранение изисква студ, за да се предотврати разграждането на протеина и последващото му разрушаване при нагряване.

Един такъв фактор, който разчита на тази инфраструктура на студената верига, е човешкият фактор на кръвосъсирването VIII (FVIII). Който се използва и за лечение на генетични заболявания, включително хемофилия А, както и заболявания с тежки физически наранявания или кръвоизливи.

В проучването учените са използвали специфичен протеин и захар от тардигради, съхранявани в пухкавите им ръкави, и са открили, че той е в състояние да осигури подобна VIII (FVIII) защита от изсушаване - тоест, всъщност лекарството може да бъде дехидратирано и след това рехидратирано за да се използва, без да губи първоначалните си естествени свойства.

Резултатите от изследването показват, че VIII (FVIII) може да остане стабилен до 10 седмици в обработена форма.

Според съавтора на изследването Томас Бутби, доцент по молекулярна биология, възможността за такова съхранение на лекарства играе специална роля по време на природни бедствия, космически полети, а също и на бойното поле, където достъпът до съхранение в хладилници просто не е наличен.

По този начин учените вярват, че ще можем да използваме суперсилата на тардиградите, за да стабилизираме VIII (FVIII), а вероятно и други лекарства, което ще им позволи да останат стабилни в суха форма под въздействието дори на високи температури - те ще могат да получи необходимото лечение, без преувеличение, „навсякъде, независимо от условията“.

Бутби отбелязва, че откритията им потвърждават, че сухото консервиране, базирано на уникалните способности на тардиградите, всъщност може да улесни защитата на жизненоважни лекарства по време на транзит или съхранение.

Учените също така вярват, че тази технология не само ще бъде от интерес за фармацевтичната индустрия в отдалечени или развиващи се части на света, но също така ще бъде от интерес за продуктивна космическа икономика, която може да разчита на нови технологии, като по този начин се освобождава от зависимостта от охлаждането на лекарства, продукти и други биомолекули.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук