Учени от Университета в Копенхаген са установили, че бутилките за многократна употреба, изработени от мека пластмаса, отделят във водата няколкостотин различни химикала.

Някои от съединенията могат да бъдат потенциално вредни за човешкото здраве. Общо в бутилираната вода са открити над 400 различни вещества от пластмасовия материал и над 3500 съединения, получени от измиващия препарат за съдомиялните машини.

Повечето от тях се оказват неизвестни вещества, които учените все още не са идентифицирали, съобщава Futurity.

"Бяхме смаяни от голямото количество химически вещества, които открихме във водата след 24 часа в бутилките. Във водата бяха открити стотици вещества, включително такива, които никога досега не са били откривани в пластмаса, както и потенциално вредни за здравето вещества. След цикъла на измиване те са били няколко хиляди", разказва професор Ян Кристенсен.

Междувременно, европейски учени са открили алтернатива на пластмасата. Служителите на Швейцарските федерални лаборатории за материалознание и технологии са решили да изобретят опаковка за продукти, базирана на морковено кюспе.