В уникален експеримент, проведен от учени във финландски детски градини, беше открито, че само един месец игра сред зеленина може значително да подобри имунната система на децата. Изследването е публикувано в списание Science Advances.

Служителите на детската градина превърнаха обикновените тревни площи в природни кътчета, като засадиха пирен и боровинки и дадоха възможност на децата да се грижат за растенията.

Резултатите не закъсняха: за кратък период от време микробното разнообразие в червата и по кожата на участниците в експеримента стана по-здравословно.

Децата в зелените детски градини показват значително увеличение на Т-клетките и други имунни маркери в сравнение с техните връстници в стандартни градски условия.

Екологът Маря Рослунд от университета в Хелзинки отбеляза, че микробиотата на децата, играещи сред зеленина, прилича на микробиотата на тези, които посещават гората всеки ден.

Проучването подкрепя „хипотезата за биоразнообразието“, която гласи, че намаленото биоразнообразие в градските райони може да допринесе за нарастването на имунните заболявания. Авторите на изследването твърдят, че ниското биоразнообразие в съвременните местообитания може да доведе до „необразована“ имунна система.

„Резултатите от това проучване подкрепят хипотезата за биоразнообразието и концепцията, че ниското биоразнообразие в съвременните местообитания може да доведе до необразована имунна система и следователно да увеличи разпространението на имуномедиирани заболявания“, обясняват авторите на изследването.

Експериментът установи, че децата, които редовно играят в зелени площи, имат по-здравословна микробиота, което е свързано с цялостно подобрение на имунната система. Тези резултати са в съответствие с данните от деца, които прекарват време сред природата всеки ден.

Проучването също така подчертава значението на връзката на децата с природата за бъдещото здраве на екосистемите на нашата планета. Децата, които прекарват времето си на открито, са по-склонни да станат еколози като възрастни.