Разгадаха произхода на един от най-мистериозните феномени във Вселената. Става въпрос за бързите радиоимпулси (FRB) – интензивно излъчване на радио вълни, които продължават едва милисекунди. До момента са регистрирани само 24 подобни сигнала, а един-единствен, означен като FRB 121102 се повтаря.
Именно повтарянето му е позволило на астрономите да изучат явлението. Те са успели със сигурност да локализират произхода му в галактика-джудже на 3 милиарда светлинни години от Земята. Изследователите също са установили, че сигналите идват най-вероятно от неутронна звезда.

Според публикация в списание „Nature” FRB 121102 е предизвикан от неутронна звезда, обкръжена от силно магнитно поле, съобщава Нова телевизия. Изследователите предполагат, че това поле вероятно е създадено или от масивна черна дупка или от магнитен вятър в мъглявина или остатък от супернова.

Тази хипотеза се е наложила след наблюдения, предполагащи, че радио излъчванията са поляризирани заради магнитното поле. Магнитните полета могат да изкривяват светлинните излъчвания и колкото по-силно е полето, толкова по-силно е изкривяването.

„Единствените известни източници в Млечния път, които изкривяват колкото FRB 121102, са в центъра на галактиката, който е динамичен регион близо до масивна черна дупка. Може би FRB 121102 е в същата обкръжаваща среда в своята галактика“, твърди водещият изследовател Даниел Мичили от ASTRON. “Така че изкривяването на радио импулсите може също да бъде обяснено, ако източникът е разположен в голяма мъглявина или близо до остатък от супернова“.

Тази нова теория беше публикувана след комбиниране на наблюденията от обсерваторията Arebico и тези на много високи честоти от проекта “Breakthrough Listen” в Green Bank Telescope.

“Свойствата и формата на тези импулси са подобни на радиоизлъчването от млади неутронни звезди в нашата галактика“, допълва другият водещ изследовател Андрю Сеймур от обсерваторията Arecibo. “Това подкрепя модела, че радиоимпулсите са произведени от неутронна звезда“.

Екипът ще продължи наблюденията си върху FRB 121102 в опит да определи кой от двата сценария е най-вероятния – черната дупка или магнитен вятър в мъглявина.