По всичко изглежда, че София ще се размине с грипна епидемия, по данни на здравните власти.

Това обяви образователният министър в ефира на БНТ. По думите му, засега не се предвижда преминаването на учениците в електронна среда.

По думите му онлайн обучението "по-лошо от присъственото, но е по-добре от никакво".

На въпрос на водещия как би определил българското образование - в застой, възход или провал, Вълчев отговори:

"Образованието ни е в застой. Пред системата има много предизвикателства".

Министърът отличи два фактора, които пречат на системата - културата на заучаване, която трябва да се префокусира към функционалност. За това е необходима промяна в учебните програми и форматите на изпитване. Вторият фактор е културата на формализма.

"Директори, учители биват контролирани дали са попълнили даден документ, а не дали работят с учениците, и има ли резултати. Трябва да се премине от документ към отговорност към резултатите".

ПИЗА е спринт, не тласкане на гюле

Относно лошите резултати на българските ученици на теста ПИЗА, Вълчев коментира:

"Ние готвим нашите деца за гюлетласкачи, а ПИЗА е спринт. Когато се мерят знания, нашата система се справя много добре, когато се мерят умения и функционална грамотност и интелигентност, нашите се справят не добре".

Българската образователна система е прекалено амбициозна откъм предоставяне на знания и прекалено неамбициозна откъм трансформирането им в умения, смята министърът.

"Много неща могат да се свършат за един мандат. Големите реформи обаче трябва да се правят разумно. Нови учебни програми. Базово политическо съгласие трябва.

Това ни е един от провалите през последните години. Да подкрепяме учителите, да модернизираме базата. Да имаме гаранция, че ако се смени управленската конфигурация - няма да се променят приоритетите. Смея да твърдя, че в сферата на образованието има такъв консенсус", посочи министър Вълчев.

"Благодарение на образованието можем да живеем в по-добро общество. Имаме образователна система, която дори и де не е перфектна - прави така, че да живеем в едно по-добро общество", каза още той.

"Някои неща не могат да станат без пари, само с идеи. Големите идеи, погледнато исторически са дошли от науката, от учените, но и за тях трябват пари. В образованието имаме много добри примери. Включително и от други страни. Взаимстваме опит и от тях", разкри още Красимир Вълчев.