В споделена над 1500 пъти публикация в социалната мрежа Фейсбук от 1 февруари т.г. се внушава, че в учебниците по история за VI клас се учи за "съжителство между християни и мюсюлмани", вместо за османско владичество или робство.

"Според проект за нова програма по история за VI клас, публикувана от Министерството на образованието и науката, не може да се каже, че в България е имало османско робство или османско владичество", се казва в поста. 

Твърдение: Според програмата по история за VI клас в България не е имало османско робство или османско владичество

Според публикацията в четвъртата тема по история в проекта за VI клас, озаглавена "Османската империя и българите“, се включват подтемите "Държавност", "Общество и всекидневен живот", "Култура и културно наследство" и "Религия".

Едно-единствено изречение, се твърди в поста, загатвало, че въпросното съжителство не е било съвсем доброволно. То гласи, че темата "представя съпротивителните действия на българите срещу османската власт", допълва публикацията в социалната мрежа.

От Министерството на образованието и науката бяха категорични, че твърденията в публикацията във Фейсбук са неверни.

Учебната програма по история и цивилизации е утвърдена със Заповед РД №09-300/17.03.2016 г. и е в сила от учебната 2017/2018 г., обясниха от ведомството. 

Програмата е публикувана на официалната страница на Министерството на образованието и науката. Общодостъпна е за всички български граждани и може да се види, че написаните твърдения са неверни, посочват още от министерството.

Тема 4 в програмата е озаглавена "Българските земи под османска власт (XV-XVII в.)" и наистина включва подтемите "Държавност", "Общество и всекидневен живот", "Култура и културно наследство" и "Религия". Никъде не става дума за "съжителство между традициите на християни и мюсюлмани", нито за "взаимни влияния между културите на християнството и исляма" и "османската власт".

В раздела за "Компетентности като очаквани резултати от обучението" за тема 4 присъства изречението, че ученикът трябва да може "представя съпротивителните действия на българите срещу османската власт".

Също така той трябва да "разбира ролята на християнската религия за съхраняване на българската народност“, да „обяснява по зададени показатели ролята на манастирите за съхраняване на българския народ“, да „разбира ролята на семейството и рода за съхраняването на народността“, да „описва процесите на ислямизация и техните резултати“ и др.

Урок от учебник по история за VI клас за хайдутите и български въстания срещу османската власт.

От Министерството на образованието и науката подчертават, че е недостойно да се използват социалните мрежи за разпространяване на фалшиви новини.

Непочтено е към хората да се отправят послания, които уронват престижа на държавна институция, допълват от МОН и призовават да не забравяме, че в социалните мрежи са и учениците, младите хора, към които сме отговорни да ги възпитаме в родолюбие.

Колкото до споменатата в поста пресконференция, тя е от 2016 година. След нея тогавашният заместник-министър на образованието Диян Стаматов уточнява, че османско "иго" и "владичество" остават термините в програмата по история, а "робство" - в литературата.

Друг тогавашен заместник просветен министър - Ваня Кастрева, обяснява тогава в свое интервю, че терминът "съжителство" в учебната програма е въведен доста по-рано и има предвид реално съжителство на българите с други общности - турци, евреи, роми, арменци.

Заключение: 

Твърдението, че според програмата по история за VI клас в България не е имало османско робство или османско владичество, е НЕВЯРНО. В действащата програма по история е включена темата за османското владичество и съпротивителната борба на българите срещу османската власт, съобщава БНР

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук