4711 са били случаите на агресия в училищата през изтеклата 2016-2017 учебна година, свързани с физическо посегателство и психически тормоз. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН), цитирани от .в Монитор.

Броят на случаите е с 455 повече от предходната година, обясниха още от ведомството. 

Най-често учениците са използвали вербална агресия помежду си – 2805 пъти, която включва всякакъв тип обиди, псувни и цинизми, които учениците си разменят. 2111 пъти пък се е налагало учителите да въдворяват ред при сбиване или друга физическа разправа между деца и младежи. 

От МОН обясниха, че при един инцидент може да е имало съчетание от няколко прояви, примерно както размяна на обиди, така и бой. Затова и броят от разбивката на различните видове тормоз е по-голям от този на случаите на агресия.

„През последната година се наблюдава тенденция на нарастване на тежките случаи на агресия и конфликти в образователната система. Не може да твърдим, че тези инциденти са характерни само за големите училища или за учениците в по-горна възрастова група, дори напротив. Последните инциденти са в малки училища, дори в малки населени места. Възрастовите граници падат. Вече се касае за деца в начална училищна възраст и дори в предучилищна“, обясни експертът от МОН Татяна Предова. 

Тя допълни, че пък хлапетата в детските градини се удряли, дърпали и скубели.
 
Това поведение дори се наблюдавало при деца, които на пръв поглед не виждали подобно отношение в семейството си, но когато се изнервяли стигали до такива прояви. В тази връзка учителите се опитвали да занимават повече децата и да не ги оставят сами, за да не се стига до конфликти. Предвид зачестилите подобни случаи от следващата година се обмисляло да се събират данни за случаите на агресия и в детските градини, обясни Предова.

Все по-често конфликтът между учениците започва в социалните мрежи и се пренася в класните стаи, обясни още експертът. Унижението между децата във Фейсбук набра скорост през последните години.