Българска национална телевизия, от която постоянно се чуват вопли за пари, плаща два пъти по-скъпо за външни продукции, сериали и услуги от частните медии, показа проверка на „ШОУ”.
От икономическата обосновка на сериала, за кратко публикувана на сайта на БНТ, се вижда, че цената за една серия на &bdquo;Под прикрие&rdquo; е 234 728 лв. с ДДС, а целият сезон струва 2 647 590. Епизодите са с продължителност 54 минути, а копродуценти от &bdquo;СИА&rdquo; ЕАД са Димитър Митовски, Димитър Гочев и Росен Цанков. <br /> <br /> Същите хора, но чрез фирмата си &bdquo;Камера&rdquo; правят 90- минути двоен епизод на &bdquo;Стъклен дом&rdquo; по bTV за 50-90 000 лв. на епизод. В тези суми влизат и актьорските хонорари, а в сериала на bTV участват най-скъпоплатените родни звезди като Стефан Данаилов, Асен Блатечки и Юлиян Вергов за разлика от този по БНТ, в който звезди са театралите Захари Бахаров, Деян Донков и ландшафният архитект Михаил Билалов. <br /> <br /> Митовски и Гочев напълно са се вместили в официалните тарифи на БНТ за производство на копродукции. <br /> <br /> <strong>За филм с продължителност 54 мин. лимитът е 220 000 лв. <br /> </strong><br /> при &bdquo;средна постановъчна сложност&rdquo;. &bdquo;За всички серийни филми в жанра &bdquo;сезонен сериал&rdquo; бюджетите за отделните серии се формират на основата на бюджета, определен с настоящия Норматив за &bdquo;игрален филм&rdquo;, завишен с до 10 % за всяка серия за постановъчна сложност&rdquo;, пише в документа, което и обяснява по-високата сума за &bdquo;Под прикритие&rdquo;. <br /> <br /> От БНТ обаче отказват да обяснят защо е необходимо сериалът да струва толкова, след като очевидно може да бъден направен с наполовина по-малко пари. Още повече, че в икономическата обосновка на &bdquo;Под прикритие&rdquo; присъства перспектива за привличане на допълнителни инвестиции в размер на 15-20% от общия бюджет чрез продуктово позициониране, дофинансиране със средства от Столична община и осъществяване на бартери по отношение на костюм, реквизит, терени за снимки и обзавеждане. <br /> <br /> Останалите хитови сериали на bTV - &bdquo;Седем часа разлика&ldquo; (продуциран от &bdquo;Глобал филмс&rdquo; на Магърдич Халваджиян) и &bdquo;Столичани в повече&rdquo; (продуценти са &bdquo;Дрийм тийм&rdquo; на Евтим Милошев и Любо Нейков) се вместват в рамките на 60 000 лева за епизод. Първият сериал е с продължителност 60 минути за двоен епизод, а вторият 45 мин. <br /> <br /> Една от вероятните причини за оскъпяването на &bdquo;Под прикритие&rdquo; и факта, че това все още е единственият одобрен и реализиран тв проект на държавната телевизия е присъствието на програмната шефка на БНТ Севда Шишманова сред сценаристите. <br /> <br /> <strong>Хонорарът на Шишманова<br /> </strong><br /> като писател, който взима от подопечната си телевизия, все още е тайна, но идеално се вписва в практиката на БНТ за излишно оскъпяване на услуги и разделянето на държавни пари с &bdquo;наши хора&rdquo;.<br /> <br /> През септември 2010 г. в УС на БНТ е назначен Атанас Гьоков, който трябва да отговаря за цифровизацията заради &bdquo;големия опит, който има в тази сфера&rdquo;. До този момент Гьоков е бил консултант на UVT, фирма дистрибутор на професионална и полупрофесионална техника за кино и телевизия. Първото, което прави като новоизбран член на управителния съвет, е да отиде на изложението за телевизионна техника в Амстердам. <br /> <br /> След изложението Вяра Анкова получава писмо от английската фирма &bdquo;Солид стейт лоджик&quot;, доставчик на техническо оборудване, в което те изразяват недоумението си от заявлението на Гьоков, че иска да работи директно с тях, като напълно пренебрегва представителя им в България. <br /> <br /> &bdquo;Това писмо, получено още в първите дни, в които е назначен Гьоков, е ясен знак за корупционни практики и интереси. Той се е опитал да ги убеди да не работят с техните представители в България, а с фирмата, в която той е работил, преди да стане член на УС, макар и не на трудов договор. Това е фирмата, която е оборудвала нюзрума на БНТ за милиони левове, а техниката им вместо до икономии, води до преразход заради едновременното използване на цифров и аналогов монтаж&rdquo;, каза за &bdquo;ШОУ&rdquo; бившият директор на &ldquo;Технологии и технологични средства&rdquo; Тома Иванов. <br /> <br /> В писмото си &bdquo;Солид стейт лоджик&quot; подробно описват как на проведено зад граница техническо изложение, техният щанд е бил посетен от Атанас Гьоков, член на УС на БНТ, който се интересувал от закупуването на оборудване за бъдещата цифровизация на БНТ. Гьоков обаче заявил, че вече не желае да работи с техния официален представител в България и че трябва да се намери друг начин за сътрудничество и им представил човека на UVT.<br /> <br /> От &quot;Солид стейт лоджик&quot;, заявяват, че не биха искали да се откажат от възможността за бизнес с БНТ, но в същото време желаят да останат лоялни към своя дистрибутор. Англичаните молят генералния директор на БНТ да предложи друг вариант за съвместна работа и предлагат директно договаряне.<br /> <br /> Вяра така и не им отговаря, а всички опити на техните представители &bdquo;Техно&rdquo; да продължат да работят с БНТ, удрят на камък и към този момент. <br /> <br /> В крайна сметка и UVT не успяват да цифровизират БНТ, защото на пазара на цифрова и аналогова техника има по-силен играч. &bdquo;Динакорд&rdquo; печели почти всички обществени поръчки и &bdquo;директни покани&rdquo; в държавната телевизия, а собственикът Ангел Димовски е съученик на Вяра Анкова. Затова и полупрофесионалните камери, с които той печели конкурса на БНТ, са с около 200 000 евро по-скъпи от цената на професионалните (броадкаст) камери на конкурентите му в търга. <br /> <br /> Само една може да бъде причината за двойно по-високите цени, които плаща БНТ &ndash; деленето на парите, твърди бивш шеф на телевизията. <br /> <strong><br /> &bdquo;Половината от парите се връщат в джобовете на генералния директор,<br /> </strong><br /> членовете на УС и директорите на дирекции. Другата половина си отива по предназначение към близките до сърцата им фирми&rdquo;, описва схемата той. <br /> <br /> &bdquo;Тъй като малко хора в България разбират от техника, парите, които БНТ получава от държавния бюджет, специално за модернизация, се усвояват от приятелски фирми срещу добри комисиони. За техника, която не отговаря на стандартите и не подобрява качеството на картината и звука на БНТ. Не е нужно да си специалист, за да видиш разликата с останалите телевизии. А това, както и съдържанието на програмата, води до ниските рейтинги и приходи от реклама&rdquo;, категоричен е и Тома Иванов. <br /> <br /> <strong>Надежда НЕНОВА</strong><br />