Пик в събираемостта на отчисления от лицензирането на музика в търговски и туристически обекти отбеляза сдружението за колективно управление на авторски права „Музикаутор“ през 2018 г., пише в. Монитор.

Близо 1,14 млн. лв. е събрала организацията от ресторантьори, собственици на кафенета, дискотеки, фризьорски салони, магазини и т.н., в които звучат песни през отминалите 12 месеца. Ръстът в средствата, които отиват за композитори, аранжори и текстописци, се равнява на 15% в сравнение с 2017-а, като той е 10 пъти по-голям от този за периода 2016 - 2017 г. Нещо повече, според годишните отчети на сдружението, миналата година са събрани най-много отчисления от лицензиране на търговски обекти за последните поне седем години. „Очакваме сериозен ръст и през тази година, което е напълно обосновано. Пазарът е много голям и заради редица несъвършенства на старата законова рамка, както и заради липсата на реален контрол ползвателите не уреждаха правата си при ползването на музика“, коментираха пред „Монитор“ от „Музикаутор“.

Промени в Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) децентрализираха контрола върху собствениците на търговски и туристически обекти. Те бяха приети още през месец март миналата година, но влязоха в сила едва със старта на 2019 г. Така освен експерти от Министерството на културата право да проверяват за заплатен лиценз за излъчваната музика на терена на заведенията имат вече и общински инспектори. Тяхната функция се състои в това наред с други документи при проверки да изискват от ресторантьорите и доказателство за уреждане на авторски и сродни права за песни. Те не следят обаче за изпълнявания репертоар. Това означава, че даден собственик на заведение може да е сключил договор с независимо дружество за управление на права, което предлага набор от 1000 рок песни например, но да пуска в обекта си и други парчета. Контролът относно репертоара е все още в ръцете единствено на Министерството на културата. Това е и причината да има разлика в размера на глобите. При установено нарушение от МК санкциите могат да достигат до 20 000 лв. Общинските инспектори могат да глобят ресторантьорите с от 2000 до 10 000 лв.

Най-често срещаните грешки от страна на собствениците на търговски обекти е именно тази – да сключат договор с независимо дружество за управление на права, но да използват по-голям репертоар от този, за който са заплатили. „В много от случаите това води до допълнителни разходи за ползвателите, както за съдебни разноски, така и за обезщетение на сдружението за увреждане правата на представляваните автори. До този момент „Музикаутор“ няма нито едно окончателно загубено дело, като в 34% от делата са сключени извънсъдебни споразумения и вече са изплатени съответните обезщетения“, уточняват още от дружеството, което от своя страна също, заедно със своите сътрудници, проверява по различни ресторанти и т.н. дали е използван негов репертоар. „От началото на кампанията само в София бяха извършени над 240 проверки и са заведени над 50 дела За тази година планираме много повече, като разширяваме географията в цялата страна“, предупреждават още от организацията.

Друг проблем, който може да стои на дневен ред пред собствениците на търговски обекти, на чиято територия звучи музика, е сключването на договор с нерегламентирано независимо дружество за управление на права. Заради това от МК уточняват, че е хубаво преди подписването на подобен документ ресторантьорите да проверят дали фирмата фигурира в регистъра на министерството. Към момента заявления за получаване на статут на „независими дружества за управление на права“ са подали 8 лица.

На практика към момента експертите на МК са в активен период по извършване на проверки, свързани с лицензиране на музика по заведенията.

От средата на миналия месец са инспектирани 49 обекта в Банско, София и Боровец. Още след приемането на промените в ЗАПСП сдруженията „Музикаутор“ и „Профон“ стартираха обучителни семинари в различни общини с цел запознаването на общинските експерти със сферата, като към момента подобни срещи са проведени в градове като Варна, Велинград, Враца, Кюстендил, Стара Загора, Русе, Шумен и Силистра. Предстои да бъдат организирани още такива и в други населени места. Въпреки това проверка на „Монитор“ показва, че голяма част от общините все още не са започнали въпросните проверки. В община Бургас например все още няма изградена структура съгласно новите промени. Съответно до момента не упражнява такъв контрол. Тепърва темата стои на дневен ред, но все още няма яснота и по въпроса кое звено ще поеме тази дейност и колко инспектори ще бъдат назначени или обучени. В Пловдив проверките също още не са започнали, докато в Стара Загора се подготвя заповед на кмета Живко Тодоров за упълномощаването на един или двама служители от звеното „Наеми и рекламна дейност“, които да проверяват търговските заведения за наличен лиценз за музиката. Те обаче не са преминавали през обучение. „Необходимо е време, за да заработи системата, но при срещите ни с местните инспектори виждаме, че те са готови да спазят изискването на закона. Подготвят се необходимите заповеди, процедури, обучават се служителите. Още повече че половината от събраните пари от санкции остават в бюджета на общините“, уточняват още от „Музикаутор“.