Десетилетно мълчание тегне върху живота и творчеството на Николай Райнов
В негова памет бе открита изложбата “Омагьосано царство”
Изучавал е в детайли богомилското учение и го е смятал за един от най-значимите етапи в духовното развитие на човечеството
Заради романа му “Между пустинята и живота”, посветен на живота на Иисус Христос, е отлъчен от православната църква. Участва в Първата световна война като военен кореспондент на Дойранския фронт. Превежда “Тъй рече Заратустра” от Ницше. Автор е на 30 сборника с преразказани “Приказки от цял свят”, “История на пластичните изкуства” (12 тома, 1941), “Вечното в нашата литература” (9 тома, 1941), на поезия, проза, трудове по изобразително изкуство, фолклор, етнография и др.; редактор на списания и вестници. След 09.09.1944 г. е съосновател и първи директор на Института за литература на БАН (1948-1949). График, декоратор, философ, преводач. Владее много европейски езици. Творческото му наследство включва 80 тома.
Николай Райнов накратко за себе си в Алманах “Жътва” през 1922 г.: ”Учих философия, а свърших декоративно и графично изкуство; решил бях да стана монах, а се ожених; обичах хората, а те ме намразиха; мои врагове са ония, на които съм правил само добро; тридесетгодишен съм, а изглеждам старец; смятах, че мое призвание е четенето, а се принудих да пиша. Най-голяма благодарност дължа на семинарията, дето ме научиха да мисля, да мълча, да почитам, да съзерцавам и да търся нещо по-горно от човека... Много неволя и бедност изпитах, за което се радвам: наченах от това
да диря опора сам в себе си и се не предадох никому
Ходих много низ нашенско, по цяла България, за да изуча езика, срам ме беше, че не си знам езика, а ми трябва да си служа с чужди думи. Ходих и по Изток, от дето пазя пожълтяла тетрадка спомени, които може някога да издам. Търсих следите на загубени духовни движения, срещнах скъпи хора, за които не смея да говоря, видях неща, за които няма и перо. Живях всякак. Много неща учих. Много науки ми трябваха. Износвах ли си впечатленията, давах ги на другите: тъй се появиха една по една книгите ми. В много от тях има изповед: който знае да ги чете, ще ме види какъв съм и какъв съм бил”.
В годините на социализма ренесансовата личност Николай Райнов не се вписва в каквато и да е рамка на соцреализма и “канонът” съвсем го забравя или свежда до “приказник за деца”. Днес интересът към обемното му творчество на писател, историк на изкуството и литературата, художник и теософ малко по малко се завръща и има надежда то да бъде най-сетне прочетено подобаващо. Единият му син, Боян Райнов, заминава за Париж през 1946 г., решава да остане там и става известен скулптор. Другият, небезизвестният Богомил Райнов, по твърдения на съвременници, се отрича от баща си, за да заеме мястото му в катедрата по история на изкуството в Художествената академия.
В памет на Николай Райнов бе открита изложбата “Омагьосано царство” в Софийската градска художествена галерия. В експозицията са над 120 произведения на Николай Райнов. Опитът е художественото наследство на автора да бъде видяно от ключови позиции чрез текстовете, декоративните природни картини, графичните композиции и илюстрации. Всички те отразяват дълбоката ерудираност и многостранните интереси на Николай Райнов в области като философия, история на религията, етнография, физика, ботаника, астрология, химия и т.н. Изложбата продължава до 7 април.
Последвайте ни
0 Коментара: