10-метрова вълна вероятно е премазала с тежестта си и убила двамата български моряци от екипажа на кораба „Стара планина“ в Норвежко море, пише "Монитор". 
 

След това ги е помела от борда, като телата им са потънали веднага и затова спасителната операция не е открила нищо и е прекратена след 7-часовото безрезултатно търсене. Това коментира дългогодишният спец в морското търсене и спасяване с 25-годишна международна практика, к.д.п. Никифор Герчев.

Той посочва подобен случай, при който при разследване на инцидент 9-метрова вълна притиска моряк и по някаква случайност човекът остава на борда. След прибирането му бил с множество контузии, вследствие на тежестта от удара на вълната, която го е натрошила.

„Голямата вълна повдига малкия кораб, докато при големите тя се разбива с голяма сила върху борда и го залива, обяснява ситуацията к.д.п. Герчев.

Термокостюми и спасителни жилетки, които са задължителни при такива ситуации, могат да спасят моряците само ако не са били контузени от удара на вълната, която ги помита след това в морето. Задържането им на борда пък става задължително с обезопасителни въжета.

Старият морски вълк отбеляза още, че на пръсти се броят държавите по света, които могат да изпратят хеликоптери в такива опасни за живота метеорологични обстоятелства - огромни вълни, висока скорост на вятъра, ниска температура на водата...

„Норвежците го направиха с две машини, и то с допълнителен човек на борда, обучен да се спусне и да извади от водата бедстващите. Това си е истински героизъм и изключителен профсионализъм, категоричен е дългогодишният шеф на БУЛСАР.

Затова след прекратяването на операцията на норвежката брегова служба пръв от българска страна им изпраща благодарности за мъжеството.

Спoрeд мoрcкoтo зaкoнoдaтeлcтвo, акo пaднaлитe зaд бoрдa мoряци нe бъдaт нaмeрeни, ce oбявявaт зa бeзcлeднo изчeзнaли.

След пристигане на кораба по местоназначението му в Констанца, Румъния предстои разследване на инцидента от 4 администрации – норвежка (по местопроизшествието), българска и украинска (заради екипажа), на Малта (носител на флага), които да установят причините, довели до фаталния край.

Това разследване не е за търсене на вина и отговорности, а за да се открият причините, довели до фаталния инцидент. Идеята е превантивна работа, като случаят се документира, за да стане достояние на всички морски компании и да не се допускат други подобни инциденти, каза още кап. Герчев.

Дотогава кaпитaнът нa „Cтaрa плaнинa“ щe извърши т. нар. вътрeшнo рaзcлeдвaнe зa причинитe, дoвeли дo инцидeнтa.

Oт „Пaрaхoдcтвo бългaрcки мoрcки флoт“, coбcтвeник нa плaвaтeлния cъд cъoбщихa, чe са информирали и варненската окръжна прокуратура. Пocлeднo кoрaбът e инcпeктирaн нa 9 дeкeмври, минaлaтa гoдинa, във връзкa c изиcквaниятa зa мoрcкa бeзoпacнocт.

Инcпeкциитe ca зaвършили бeз зaбeлeжки oт cтрaнa нa кoнтрoлнитe oргaни. Моряци, които са плавали със „Стара планина“ припомнят, че преди време, при инцидент на кораба във френското пристанище Монтоар, близо до Сен Назер, загина опитен 52-годишен моряк.

Според информация от разследването тогава, той вдишал газ при инсталиране на вентиалционна система и загубил съзнание. Смъртта му настъпила от задушаване.