Евгени Петров залага пенсията си срещу евтината пропаганда и едно младо петле - общинар
Искам ясно да го кажа - категорично неоправдано много средства, усилия и нерви се полагат за удобството на пренебрежимо малък сегмент от общността
Журналистът и общественик Евгени Петров не подмина горещата тема за бул. "Витоша", бул. „Патриах Евтимий“ и паркоместата.
Ето какно написа той във Фейсбук:
Моите 50 евроцента по въпроса за перестройката на бул. "Витоша". И по-точно за велоалеите. Като планинар и радетел за чист въздух и природа изцяло подкрепям борбата и мерките срещу замърсяването.
Проблемът е, че велоалеите и велосипедистите имат по-малко от нищожен принос в тези усилия.
Съжалявам, но всичките приказки как ще слезем от колите и ще завъртим педалите са обидно евтин пропаганден шум.
Ние не сме Холандия и няма да бъдем, страстта на холандците към колелото е въпрос на дълголетна традиция и отдавна изградени навици.
А докато навремето питахме дали "тате ще ни купи колело", сега у нас от доста време се утвърди друга практика - вземе ли маминото детенце книжка, да му купят веднага едно 30-годишно БМВ или някакъв друг таралясник, защото такъв ни е манталитетът - колата е израз на престиж, напълно разбираемо при бедните и комплексирани народи.
Виждал съм стотици колела в студентския град на Оксфорд, но там също е въпрос на традиция. У нас в Студентски град с едно колело не можеш да видиш, защото нашето детенце вече има я Ауди, я Пежо и т.н.
При други народи на мода пък е мотопедът и малкият скутер. Пример - най-вече Италия, но и Испания, Франция и т.н.
Да, по света имаше мода с изграждането на велоалеи и улеснения за велосипедистите, но (и това е вторият проблем) тази мода отшумява. Твърдя го като запален пътешественик от лични наблюдения в много държави. Велоалеи има, колоездачи - почти никакви.
В един от най-чистите и спокойни градове на САЩ - Сан Франциско - си има велоалеи и никой не ги ползва. Има си и закупени от общината ел.-велосипеди и те си стоят на съответните места за наемане и колкото и да ги снимахме „велопаркингът“ все си беше пълен.
И не това решава въпроса с чистия въздух, а електобусите, автобусите с Евро 6, метрото, термопомпите, икономичните електроуреди, хибридните и електрически автомобили, екологичното гориво, топлоизолацията и още и още.
И докато у нас властите се натуткат да изградят веломрежата, модата им напълно ще отмине. Хората просто масово си искат удобствата, автомобилите и ролята на една община е да отчита тенденциите и да решава проблемите там, където възникват.
А у нас, уважаеми, особено в София не са липсата на велоалеи, а липсата на места за паркиране, трафикът и мръсният въздух в центъра.
Искам ясно да го кажа - категорично неоправдано много средства, усилия и нерви се полагат за удобството на пренебрежимо малък сегмент от общността.
Та когато видя из Студентския град, подобно на Оксфорд, студентите да джиткат с велосипеди от общежитието до института, ако съм общински съветник бих предложил първо там да се изгради един показен участък с велоалеи и тогава да го внедряваме из останалата част на София.
Вместо финал - залагам месечната си пенсия, че оная бала с отзиви, която едно младо петле - общинар непрекъснато навираше в камерите, твърдейки, че от 250 отзива за реконструкцията, 230 били положителни, са получени по мейл от организирали се за случая велоактивисти. Хлапашки номера!
На снимката: Ел. велосипеди, които почти никой не ползва.
Последвайте ни
2 Коментара: