Средства по Плана за възстановяване тази година няма да влязат, казва финансистът Любомир Дацов. Ето какво заяви той в интервю пред "Стандарт":  

- Господин Дацов, в доста интервюта с Вас сме коментирали опасността от свръхдефицит в бюджета. Но сега в изказването на финансовия министър Росица Велкова се появиха няколко акцента, които винаги са всявали страхове сред българите - опасност за валутния борд, фалит на държавата и заем от МВФ. В предизборна ситуация сме, доколко се спекулира с тези страхове?

- В някои медии се появиха интерпретации, които са извадени от контекста на изказването на финансовия министър. Така тръгна лавината, че ще има фалит на държавата, че ще се сменя валутния борд и т.н.

Целият доклад има една логична постройка, която казва, че нямаме много време и ситуацията е такава, че трябва да бъде променена политиката. Предлага се набор от инструменти, които донякъде да балансират. Защото в момента бюджетът е доста по-небалансиран, отколкото са тези 3% дефицит, които трябва да бъдат променени.

По простата причина, че при този икономически растеж в момента, бюджетът трябва да е или балансиран, или да е леко на превишение. Т.е. свалянето на тези 6-7% дефицит, които се очертават до края на годината, естествено, ако бъде изпълнена капиталова програма и т.н., има много условности. Но така или иначе, от финансовото министерство казват - ние трябва да влезем в рамките на 3% дефицит и предлагат набор от мерки това да се случи.

Казват също - ако ние продължаваме да се бавим и парламентът, който предстои да бъде конструиран, се прави, че не съществува този проблем, тъй като част от партиите, които ще бъдат в него, го създадоха и вече имаме и чисто политически реакции - това създава проблем. Ако не се промени политиката, това ще доведе до отписване на еврозоната. Оттам следва много ясно намаляване на кредитния ни рейтинг, което означава, че ще се вдигнат лихвите и обслужването на дълга. А при тази несигурност знаем, че ще ни трябва много по-голям ресурс.

Европейската комисия може да ни вкара в процедура по свръхдефицит. А финансиране трудно да намерим. Освен това то ще бъде по-скъпо. Ако ние продължим в следващите 3-4 г. да следваме такава политика и да не се съобразяваме с европейските, пък и с чисто икономическите ограничения /защото има такава възможност/ и не се предприемат структурни мерки, тогава ще има значителен проблем първо с намирането на финансиране.

А ако не можеш да си намериш финансиране на пазарите, ще трябва да вземеш от Международния валутен фонд, защото той е кредитор от последна инстанция. Това е логиката на предупреждението.

Другото е, че ако държавата прави много големи дефицити в продължение на много години, това подронва устоите на валутния борд - той ще гръмне. И съответно - валутният курс ще се промени. Но финансовият министър говори в средносрочен аспект - 3-4 г., ако се поддържа сегашното състояние.

Има нарушени пропорции и министерството на финансите казва - трябва да влезем в нормални пропорции, така че да има предвидимост на бюджета и устойчивост. Оттук нататък за фалита на държавата и т.н. - това беше измислено.

- Какъв е този данък свръхпечалба? За всички фирми ли се отнася или само за тези, за които знаем, че имат свръхпечалба - като енергийните дружества, например?

- Отнася се за абсолютно всички фирми. Ще се ползва формулировката на ЕК за това какво е свръхпечалба и ще се приложи.

- Как ще коментирате предложението за връщането на ДДС на 20% за секторите, които ползваха намалена ставка?

- Това трябваше да стане отдавна. Но пак се прави изключение за някои сектори, което е лобизъм. Една правилна мярка не се развива докрай.

- Означават ли предложенията и констатациите в доклада на МФ, че ще бъдат орязани капиталовите разходи в бюджета?

- Не, напротив, това е проблемът. Повечето разсъждават на база касова основа на бюджета. А министерството на финансите има проблем с начислената база. Защото при начислената база - принципа на еврофондовете и Плана за възстановяване и устойчивост /ПВУ/- е, че колкото похарчиш, толкова ще начисляваш. Само че тази година се явява последна за разплащане на еврофондовете от предходния период.

И натискът ще бъде огромен. Най-малкото защото през годините са финансирали аванси за ДДС и др. - има натрупана сума поне за 1 милиард.

И независимо има ли изпълнение или не, като приключват проекти този милиард трябва да бъде актуван, той ще влезе като дефицит. Защото няма източник, а има разход, който ще се получи. И дефакто натискът върху бюджета ще бъде съществен. А средства по ПВУ не се предвижда да влязат до края на годината.

Защото няма изпълнение на проекти. И не само това - имаме задължение за приемане на определени закони, което не сме направили. За ПВУ има механизъм, че получаваш това, което си заявил, пропорционално на изпълнението.

Има много предизвикателства. Основният въпрос са пенсиите и това е свързано с големи разходи. Като се приложи сега швейцарското правило, това ще добави нови 7-8% към пенсиите, което на увеличената маса води също до определена тежест. Трябва да се промени посоката на тези разходи, да се прекърши темпът на растеж, за да отидат надолу.

- Надявам се, че твърденията, че няма да има пари за пенсии, отново са спекулации.

- Сами по себе си са спекулация. Но е истинският проблем. Съществен проблем. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук