Горещи новини за бюджета на София през 2021 г.
Столичната община няма да вдига данъците и през настоящата година, обяви
- Г-н Барбалов, представихте бюджета на София за 2021 г. В него са заложени най-много пари в сравнение с преходните години. На какво се дължи този ръст и то в година на пандемия?
- Бюджетът, който представихме с кмета Йорданка Фандъкова, отразява това, което общината планира като инвестиции и дейности за 2021 г. Има увеличение в сравнение с 2020 г. То се дължи на няколко основни фактора. На първо място са средствата, които правителството дава за увеличение на учителските заплати и разходите за образование.
Втори значителен плюс е свързан също със средства, предоставени от правителството за строителството на детски градини и ясли, връзката между Искърския и Белиискърския водопровод, както и изграждане на улици в района на Технопарка.
Друг елемент, който увеличава нашия бюджет и капиталовата програма, са повече предвидени европейски средства, като най-големият обект е рехабилитацията на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис“.
Там сериозната реконструкция ще бъде направена и в участъка от Руски паметник до площад „Македония“, където не само трамвайното трасе, а цялата зона ще бъде преобразувана по доста съвременен начин в линеен парк. И, разбира се, средствата, които са предвидени да се усвоят по проекта за изгаряне на РДФ гориво. Търгът беше обявен преди няколко седмици и при подписване на договор тази година сме заложили средства за аванс.
- Споменахте трамвайното трасе по бул. „Цар Борис“, за този ремонт се говори от години, включително беше заложен в предишния бюджет. Ще се реализира ли най-накрая?
- Вече не е само идея, но има и договор и е планирано през март да започнат строителните дейности.
- Изграждането на РДФ инсталацията също ли ще започне тази година?
- Очаквам, ако търгът приключи тази година, да преведем аванса, но може би основните дейности ще започнат следващата година, а тази ще може да се започне подготовката по строителството.
- Какви други обекти сте заложили в капиталовата програма?
- Предлагаме обекти, които бяха включени в предизборната програма на кмета Фандъкова. Заложено е изграждането на булеварди от вътрешния ринг, които от една страна ще дадат липсващи радиални връзки, от друга ще облекчат голяма част от трафика в града.
В момента все още в много направления човек, за да стигне от единия до другия край на града, трябва да мине през центъра. Чрез изграждане на тези радиални булеварди и нови трамвайни трасета трафикът ще бъде облекчен. В рамките на срок от 5 години градът трябва да бъде доста променен. Ще се работи по булевардите „Тодор Каблешков“, „Филип Кутев“, „Ломско шосе“, провежда се търг за „Първа българска армия“.
Планиран е ремонт и на ул. „Кукуш“, тунела на „Люлин“ на бул. „Царица Йоанна“ заедно с трамвайния път, тунела на НДК и бул. „Скобелев“, ул. „Н. Коперник“ и „Чепинско шосе“.
Започваме и изпълнението на програмата за изграждане на детски градини и ясли на стойност 65,7 млн. лв. 50 млн. лв. отделяме за инфраструктурата в кварталите. От тях 10 млн. лв. ще бъдат предоставени на разпореждане на районните кметове - така както направихме и през миналата 2020 година. Те ще решават къде има най-голяма нужда да бъде ремонтирана улица, площадка, да се изгради паркинг или градинка – правят проект, сключват договор с изпълнител и получават съответното финансиране от тези средства.
Не на последно място в капиталовата програма е предвиден и още един дългоочакван проект - тази година очакваме да сключим договорите и да започне практически работата по така наречения РПИП канализация. Целта е този проект да бъде изпълнен до 2023 г. Тази година метрото не е най-голямата инвестиция, но също е много важен проект.
- За учителските заплати какво увеличение се предвижда?
- Средно възнагражденията на педагозите ще се вдигнат с около 15%, а за непедагогическия персонал – с 10%.Това са средства, които държавата предоставя.
- Как се отрази пандемията през миналата година на финансите на града?
- На практика за първи път от много години бюджетът на общината беше актуализиран два пъти, като правихме корекции в приходите и разходите. Това, което увеличихме през годината, бяха средствата за градския транспорт. Завършихме 2020 година с 14 млн. лв. по-малко приходи от планираното, което всъщност е сравнително добър резултат за една такава трудна ситуация каквато имахме.
При данъчните приходи изпълнението е много добро.
Очаквано при неданъчните приходи нещата са различни. Имаме по-малко приходи от таксите за детските градини, както и от строителните разрешителни. Това е нормално, като се има предвид, че имаше няколко месеца от годината, в която детските градини не работеха заради пандемията от коронавируса.
Приватизацията също на практика беше спряна през по-голямата част от годината. Нещата започнаха да се раздвижват наскоро, през последните месеци на 2020 г. Приложихме и мерки за подпомагане на бизнеса в София, които бяха свързани с освобождаване и намаляване на тротоарно право, от наеми на общински търговски дружества.
Целта на някои мерки беше да дадем пример на наемодатели как би трябвало да се отнасят със своите наематели.
В здравеопазването помогнахме на общинските поликлиники, като с решение на Столичния общински съвет им бяха предоставени заеми, за да могат да продължат своята нормална работа. Знаете, че през пролетта заради страха от заразяване хората спряха да търсят специалистите в поликлиниките, от което приходите в ДКЦ-тата силно намаляха и някои от тях имаха нужда от финансова помощ от страна на общината.
Не малко неща се направиха от страна на Столична община като отстъпки за дребния и среден бизнес в града. Намалихме значително и данъка за таксиметровите шофьори. Сега очакваме държавата да покрие разликата, какъвто ангажимент беше поет от правителството.
Интересен е и фактът, че за първи път от 2011 г. през изминалата година имаме намаление на броя на новорегистрираните коли в София – те са с 22 500 по-малко в сравнение с 2019 г. Обяснението е, че по време на здравна криза хората най-напред се отказват от покупката на нова кола. Освен това заради локдауна и затварянето на границите в цяла Европа, а и в света, вносът на автомобили беше силно затруднен.
- В новия бюджет предвиждате ли повишение на данъци?
- Не. Работим по добра събираемост. Хората може да са спокойни, няма да се вдигат местните налози. Данъчната кампания вече започна – хората могат да внасят данък сгради, данък МПС и такса смет за тази година. До 30 април е срокът, в който, ако собственикът плати наведнъж цялата сума за данък сгради и/или данък МПС, ще получи 5% отстъпка.
Благодаря на столичани, които през миналата година не спираха да си плащат местните данъци и такси въпреки кризата. Това означава, че гражданите са съвестни и са наясно, че ако внесат своите задължения, няма как да не изискват градът да стане по-приветлив и удобен за живеене.
- За обществено обсъждане е пусната изцяло нова наредба за общинските жилища. Какви са целите в нея и какви промени се предвиждат за наемателите?
- По документа работихме с представители на всички общински групи. Много е важно да се знае, че за досегашните наематели няма да има промяна в условията. Оттук нататък се предлагат много промени. Например засилваме отговорността на наемателите, които ще трябва да използват само екологични горива за отопление. За първи път се въвежда и пазарен наем.
Бъдещите наемали ще имат и срок, в който може да ползват общинско жилище – 5 години, и няма да може да го закупуват. За пазарен наем срокът е 7 години. С новата наредба се определят резервни жилища за домакинства, пострадали при бедствия и аварии. Променен е и редът за увеличаване на общинския жилищен фонд, има повече отговорности по контрола на районните кметове, както и е подобрена методиката за получаване на точки при класиранията.
- Каква е ситуацията в момента с коронавируса в София?
- Към 21 януари в болниците в София е имало 720 пациенти. В пиковите дни в края на ноември, декември бройката надхвърляше 2400 човека. Имаме над три пъти спад. В общинските болници в тежките дни имаше над 240 пациенти в COVID отделенията, към 22 януари те са 66. Мерките се отразяват.
Имаме общо намаление на броя на заболелите, като процесът беше доста плавен. Започна и ваксинацията на лекарите в общинските болници, като очакваме до няколко дни да стартира и имунизацията на втората група лица, настанени и работещи в социалните домове.
- Не може да подминем въпроса за случилото се в метрото в отсечката между спирките „Театрална“ и „Хаджи Димитър“. Има ли вече някаква яснота каква точно е причината за аварията и колко време ще отнеме за отстраняването й?
- Работи се по анализ на причините, довели до случилото се. Както вече беше съобщено, трудно е да се каже кога ще бъде отстранена, важно е да е качествено и да се избегнат рискове в бъдеще.
Визитка:
- Дончо Барбалов е роден на 1 октомври 1966 г.
- Зам.-кмет на София в направление „Финанси и здравеопазване“
- Завършил е Техническия университет в София, а след това магистратури във Вашингтон и Медицинския университет - София, доктор по социална медицина и организация на здравеопазването и фармацията
- Работил е като старши банкер към Европейската банка за възстановяване и развитие и специалист по проекти в Световната банка
Последвайте ни
0 Коментара: