Още през 1915 г. българското кино се сдобива с правилник, който категорично забранява неморалните сцени, в това число и голотиите. Тогава на екрана се появява първият роден филм - “Българан е галан”, а политиците си дават сметка, че масово изкуство като киното може да подейства развращаващо за младите и затова трябва да е подчинено на определени правила.

Документът предвижда предварително оглеждане на всички филми, които се произвеждат в тогавашното Царство България. За целта е създадена специална контролна комисия, чиито зорки очи внимавали какво предстои да излезе на екран. 

По отношение на сексуалните сцени правилата били пределно ясни

Претворената с художествени средства съпружеска невярност или пък опит за изнасилване не били толерирани. След 9 септември 1944-та цензурата става още по-зорка. По неписано правило в соцкиното не бивало да се акцентира върху секса, защото, видите ли, интимното общуване намалявало работния потенциал на строителите на комунизма. 

И все пак българското кино има своите красиви жрици, чиито дамски прелести са омайвали и продължават да омайват зрителите. 

В разгара на Студената война, през 1967-а, Бинка Желязкова съблича младата Стоянка Мутафова гола във филма “Привързаният балон”. Погледнато от днешна позиция, възприятието е по-скоро комично, отколкото сексуално и възбуждащо. Но веднага след премиерата филмът е забранен. Връща се на екран след политическите промени през 1989 г. 

Мнозина и днес гледат с възторг “Хан Аспарух” на гения Людмил Стайков. Младата Аня Пенчева блести там не само с актьорска дарба, но и с привлекателна женска голота. Екипът снима в село Рибен, Плевенско. Стичат се доброволци от близо и далеч, за да участват в снимките. Каскадьорите се раздават напълно, на мястото е стоварена огромна техника. За местните хора това са незабравими събития.

Очарователната театроведка Калина Стефанова във “Време разделно” 

Людмил Стайков сам си избира Аня, противно на волята на неговите асистентки, които тогава мислели, че младата актриса не става за ролята. Казват му, че Аня си е счупила крака, но той настоява и настоява да му я доведат. Счупване е имало, но далеч преди това - в първи курс във ВИТИЗ Аня си чупи крак, а Жени Радева я ангажира за “Адаптация”, както си е с гипса.

Стайков е внимателен към своето кинооткритие - поверява на Аня ролята на Севда. Богомил Симеонов играе баща на героинята. Години наред в интервюта Аня ще си припомня реплика към него: “Както кажеш, татко!”. Актрисата е много старателна, подчинява се на режисьора. 

Проблемът идва, когато се налага тя да се съблече

Срам я е от собствената й голота. Голите снимки са в Киноцентъра в Бояна. Богоя Сапунджиев и художникът Майски са направили великолепен декор. Людмил Стайков нарежда всички да напуснат шатрата. “Не виждам защо трябва да се събличам!”, плахо казва Аня. “Ама аз виждам”, настоява Людмил Стайков.

Аня Пенчева в разголена сцена 

Аня е напът да заплаче, сълзи се считат по бузите й. “Виждам, прави са били асистентките да ме съветват да наема някоя красива манекенка. Да изпълнява всичко, но без да задава въпроси”, казва Стайков. Постепенно младата актриса преодолява срама и се съблича. Правят само един дубъл, излиза сполучлив. 

Стайков предупреждава Аня, че сцената с изнасилването ще бъде брутална. На Стойко Пеев се пада ролята на изнасилвача. “О, защо Стойко ще ме бие и ще ме насилва?”, стене тя. “Моето момиче, не се притеснявай, ще бъде много деликатно и премерено. Стойко ще бъде внимателен”, уговаря я Стайков. Минути по-късно казва на актьора: “Стойко, ти си мъж - дръж се мъжката! Направи каквото можеш!”.

Връщане назад няма. Аня Пенчева е в ръцете на як мъжага. След години актрисата разказва в интервюта: “Дадох си сметка, че нещата няма да вървят така деликатно, както ми беше казано. В началото се дърпах леко на Стойко и си въобразявах, че той ще бъде едва ли не нежен. Забелязвайки позицията на камерата, бързо си дадох сметка, че целта на оператора съвсем не е да следи драмата в зелените ми очи. В един момент 

Стойко така започна да ме мята върху клоните в гората, да разкъсва дрехата ми, че веднага разбрах - втори дубъл въобще няма да има, 

да не говорим за втори костюм. И го заритах. И без това героинята ми Севда е дива, неочукана от живота и съвсем девствена. Започна невероятна борба - Стойко ми раздра гърдата, от която потече кръв, а след това ме хвърли върху нещо, за което с ужас разбрах, че е мравуняк. Мравките се събудиха и за миг ме полазиха от главата до петите. Всичко на екрана е истинско - сълзите ми, зачервената кожа, пендарите, които се удрят в цялото ми лице. В един момент загубих връзка с действителността и почти забравих, че всъщност снимаме”, разказва Аня.

Режисьорът е повече от доволен от резултата. Людмил Стайков разсъблича Аня и във филма “Време разделно”. 

Катя Паскалева в “Козият рог” 

В тази най-българска лента по романа на Антон Дончев красавицата Калина Стефанова играе Елица. Млада и хубава, интелигентна. Завършила русенската английска гимназия, после - театрознание във ВИТИЗ. Предстои й изключително успешна научна кариера.

Съдбата я е орисала да има една-единствена роля в киното и тя да е Елица. Ефектът е поразителен. Възрастни жени целуват ръцете на Калина на срещи с публиката, които по социалистическо време бяха традиция. “Елица остана единствената ми роля. И не помислих да ставам актриса. Професията е крайно тежка, не е за всеки”, казва в интервюта дамата. 

Сцената с изнасилването в “Козият рог” на Методи Андонов по разказа на гения Николай Хайтов вече е класика

Мария - ролята на незабравимата Катя Паскалева, е едно от най-ярките постижения в родното кино. Четирима турци я обезчестяват пред очите на невръстната й дъщеричка. Тук няма еротика, има ужас. Но срещата на дъщерята с младия овчар пробужда женската природа на Мария и тя се отдава на любовта.

Катя умееше да пресъздава любовта. В “Бумеранг” на режисьора Иван Ничев с младия актьор Любен Чаталов трябва да разиграят гореща сцена. Чаталов се притеснява, а Катя се сърди: “Какво бе, ти да не си обратен, цици не си ли виждал?”. Глътката водка, поднесена от Катя, окопитва актьора и той се отпуска на снимачния терен. Паметни ще останат в родното кино горещите сцени във “Всичко е любов”, претворени от талантливите актьори Иван Иванов и Янина Кашева. 

Голотата не подмина и най-успешния сериал от годините на демокрацията - “Столичани в повече”. Ева Тепавичарова - огнената актриса, спокойно се съблече до кръста, за да я преслуша д-р Спас Лютов - актьорът Руслан Мъйнов, който играе нейния собствен мъж. И двамата се справиха без капчица срам. Времето вече е друго!

Нели ЖЕКОВА