Ръст на български продукции и сериали в ефира на “Нова”, оибещават изпълнителните директори на “Нова Броудкастинг груп” Вяра Анкова и Николай Андреев в интервю за „24 часа“.
 
 
- Кои са най-важните новини за “Нова Броудкастинг Груп”, г-н Андреев и г-жо Анкова? Това, което излиза през последните дни, едва ли дава пълната картина. Каква част от пъзела липсва?
Николай Андреев: В последните пет години “Нова Броудкастинг Груп” (НБГ) е лидер на телевизионния пазар. Продължаваме да отчитаме сериозен растеж всяка година. За този ръст несъмнено принос има и развитието в посока предоставяне на аудиторията на качествен телевизионен продукт, мащабните инвестиции на НБГ в програмно съдържание, както и разширеното портфолио на групата. В комбинация с дигитално съдържание на различни и разнообразни мултимедийни платформи това води до все по-голяма гледаемост на каналите на NOVA и ни дава възможност да продължаваме да бъдем ефективен доставчик на аудитория за своите клиенти. Скоростта, с която се развиват процесите в медийния сектор, съвсем нормално поставят изисквания и към динамиката в компанията. Това се случва на няколко нива в управлението на групата - финансово и структурно, подобряване ефективността на работата, повишаване качеството на телевизионните и дигитални продукти и инвестиция в човешки капитал. Когато си пазарен лидер, е много трудно да надскачаш себе си. Затова планираните от съвета на директорите промени не са самоцелни, а са свързани със стратегическото развитие на компанията, за да продължим и да надградим постигнатите резултати. Бордът е изискал от директорите на съответните направления идеи за реформи и някои от тях вече се въвеждат.

Вяра Анкова: Това е стандартна бизнес практика по целия свят, но когато става дума за медия, се превръща в особено чувствителна тема. Бизнес решения в медиите лесно могат да се представят като намеса в свободата на словото. Ако те не са професионално обосновани, проблемът ще е голям. Но не може всяка реформа в една медия да се обвива в реториката за възпрепятстване на свободата на словото. При все по-голямата конкурентна среда всяка една компания се променя. Понякога това е с цената на болезнени реформи.
 
- Защо изпълнителният директор на “НетИнфо” Христо Христов твърди, че има засилена намеса в редакторската политика на сайтовете “Гонг”, “Вести” и “Дарикнюз”? Казва го в своя позиция, изразена в профила му във фейсбук. Така ли е?
Николай Андреев: Както вече обявихме, ние отхвърляме обвиненията за редакторска намеса в “Гонг” и новините на “НетИнфо”. През тази седмица се свиква спешно заседание на съвета на директорите на “НетИнфо”. Смятаме, че има много и важни въпроси, които трябва да бъдат обсъдени относно бизнес резултатите и начина на управление на компанията. Сред тях е и обвинението в засилена намеса в редакционната политика на информационните сайтовете в групата. “Нова Броудкастинг Груп” като мажоритарен собственик винаги е била ангажирана да защити интересите както на потребителите, така и на акционерите.
 
- Преди 25 години - на 16 юли 1994 г., в София тръгва първата частна ефирна телевизия, наречена сякаш пророчески Нова телевизия. През годините тя направи много неща за първи път в българския ефир. Какви други промени предвиждате? Планирате ли нови инвестиции в техника, студиа, предавания, нови медии?
Николай Андреев: В последните години NOVA беше основният двигател за развитието на българския телевизионен пазар. Казвам го съвсем убедено, знаейки, че това е телевизията, която наложи висок конкурентен стандарт и не спира да прави най-бързите и решителни крачки. Трансформирахме се от телевизионен оператор в мултиплатформена медийна и технологична компания, променихме разбирането за слаб и силен телевизионен сезон, наложихме нови формати и сериали в почти всички жанрове, развихме своето портфолио, така че да изпреварва събитията в медийния сектор. Реално “Нова Броудкастинг Груп” се утвърди като фактор, който диктува телевизионните тенденции.
 
В следващите две години приоритет ще бъде технологичната модернизация на телевизията. Вече стартираха проектите по пълното технологично обновяване на “Нова Броудкастинг Груп”. Имаме пълната подкрепa на нашите акционери за реализиране на тези мащабни финансови инвестиции.
 
Вяра Анкова: Следвайки тенденцията за иновативност и желанието си в още по-голяма степен да удовлетворява нуждите на пазара, ще продължим да инвестираме в качествено телевизионно и дигитално съдържание. В момента NOVA е лидер в продуцирането на локални програми и сериали. Като един от големите продуценти на българско телевизионно и игрално кино нашият дългосрочен ангажимент е да подкрепяме българската филмова индустрия. С кампанията “NOVA подкрепя българските филми” показахме, че приемаме за своя кауза утвърждаването на българските актьори, режисьори и продуценти. За последните 3 години (2016, 2017 и 2018) излъчихме близо 7 пъти повече български филми и сериали в праймтайма, което възлиза на над 620 ефирни часа.
 
Николай Андреев: Разбира се, ще продължим да инвестираме във висококачествено спортно съдържание. Както знаете, в програмата на DIEMA XTRA и PLAY DIEMA XTRA ексклузивно предлагаме едни от най-популярните световни състезания като българското футболно първенство, мачовете за купата на България, английската Висша лига, купата на Лигата на Англия, състезанията от Формула 1, баскетболните срещи от НБА, най-интригуващите боксови мачове. Инвестицията ни е голяма, тъй като цената за закупуване на съответните телевизионни права за излъчване непрекъснато се увеличават.
 
- Нова има и много голям дял в интернет - новинарски сайтове, уебсериали, сайтове за търговия. Какво ще се случва с присъствието на групата в новите медии?
Николай Андреев: Уебплатформата на НБГ “НетИнфо” достига до 80% от онлайн потребителите в България. За разлика от всички останали медии конкуренцията при дигиталните е огромна. На това поле влизаш в директен сблъсък с най-големите световни играчи. Ако за кратко не следваш тенденциите на пазара, много бързо можеш да излезеш от него. Затова и ние се опитваме да бъдем и там отново иноватори и да създаваме нови услуги и сайтове, които да отговарят на търсенето както на потребителите, така и на рекламодателите си.
 
- Ще изяде ли интернет телевизията?
Вяра Анкова: Този въпрос и тема се дискутират отдавна. “Нова Броудкастинг груп” стартира процеса по дигиталната си трансформация преди повече от 5 години и понастоящем сме най-голямата мултиплатформена медийна група в България. Вярвам, че в България в следващите години телевизията ще остане водещата медия и двигателят в рекламното планиране. Средно на ден над 3,1 милиона души включват Нова тв по някое време, около 3,7 милиона включват на някой от каналите на “Нова Броудкастинг груп” и приблизително 4 милиона гледат поне за малко някой от всичките канали в търговското портфолио на НБГ. Това прави над 80% от среднодневната аудитория на всички телевизии в страната - сигурен показател за силата на телевизията, която трябва на всеки един рекламодател. Разбира се, допълвайки кампаниите си и с инвестиции в дигиталното ни съдържание, само може да обогати и подсили ефекта от нея. В световен мащаб по-скоро се вижда тенденция на засилване на медийната консумация вследствие на появилите се нови платформи, но телевизията запазва ключова позиция в медийния микс.
 
- Пролетният сезон завършва с изключително висока гледаемост за Нова тв. На какво се дължи зрителският интерес?
Николай Андреев: За пореден път Нова тв приключва пролетния сезон с положителен резултат. Според данните на водещия глобален доставчик на пийпълметрични данни Nielsen Нова тв е категоричен лидер сред населението в активна възраст (18-49 г.). Трите български сериала “Дяволското гърло”, “Откраднат живот”. “Любовта лекува” и “Господин Х и морето”, шоу програмите “Като две капки вода” и “Hell`s Kitchen” и още три риалити формата в най-гледаното време затвърждават лидерската позиция на Нова тв сред населението в активна възраст (18-49 г.).
 
Вяра Анкова: Силните резултати не са концентрирани само в праймтайма. Нова тв успява да увеличи с над 10% аудиторния си дял сред цитираната аудитория и в дневната си програма. Резултатите от пролетния телевизионен сезон показват увеличение и на преднината на Нова тв спрямо втората по гледаемост телевизия в българския ефир от 24% на 33% средно на ден.
 
- Отдавна мина времето, в което конкурентните телевизии пазеха в пълна тайна (или поне се опитваха) какво ще излъчват през следващия сезон. Какво подготвя Нова тв за есента?
Вяра Анкова: През есента сме готови да предложим на зрителите още по-силна програма. Вярвам, че ще ги изненадаме приятно с новите формати. Вече обявихме първия от тях - “Игри на волята: България”, по който ще си партнираме с “Олд скул”. Популярното световно риалити стъпва на българска земя, за да открие храбри и волеви българи. Ще видим как в предаването се съчетават физически изпитания и стратегическа мисъл. Ние, българите, имаме силен дух, притежаваме увереност и издръжливост. Освен природната красота на България скоро по NOVA ще видим точно тази комбинация от качества, с която можем да се гордеем като нация. Работим и по още няколко проекта, включително и филмови Те вече бяха представени и одобрени от нашите акционери. Намерението им е за повече български сериали, по-голямо присъствие на български продукции в ефира на телевизията, въобще още по-силна българска телевизия. Проектите са в различна фаза на развитие, което е нашето обещание към зрителите, че са гарантирани още нови емоции в няколко поредни сезона.
 
- Дълго време “Господари на ефира” беше голямата тв загадка - ще го има ли, или не. В крайна сметка продуцентите обявиха, че започват да го излъчват онлайн наесен. Защо не постигнахте споразумение при преговорите? Това ще попречи ли да работите със същите продуценти по други проекти?
Николай Андреев: „Господари на ефира” е предаване с много дълга история в българският телевизионен ефир. Това позволи на предаването в продължение на много години да бъде едно от най-предпочитаните от телевизионния зрител, но в последните периоди доведе и до известна умора и отлив на гледаемост. Водихме дълги преговори как форматът „Господари на ефира” да продължи телевизионния си живот. В крайна сметка не постигнахме консенсус по всички предложения. Но с партньорите ни от “Глобал” продължаваме да споделяме общи успехи. Седмият сезон на “Като две капки вода” имаше изключителен успех. Шоуто завърши своя сезон като най-гледаното предаване от 18-49-годишните на българския телевизионен пазар през тази пролет - 43,2% от тази аудитория предпочетоха шоуто и това е над два пъти повече от зрителите, избрали конкурентната телевизия по същото време. Над 3,2 милиона са видеогледанията на шоуто в онлайн платформите на компанията.
 
- Едно от новите неща в Нова тв беше брилянтният сериал “Дяволското гърло”, с което поставихте нов стандарт в българските сериали. Ще има ли втори сезон? И ще има ли продължение другият много успешен сериал по Нова тв - медицинският “Откраднат живот”?
Николай Андреев: Това е още едно отлично партньорство, с което много се гордеем. С “Дрийм Тийм” вече сме в търсене на нова вълнуваща история като тази в “Дяволското гърло”. Той е регистриран като любимия български сериал тази пролет с аудиторен дял 30,5% сред зрителите на възраст 18-49 години. А “Откраднат живот” е изумителен сериал с огромен брой почитатели, които води след себе си. През есента на тази година ще зарадваме зрителите на NOVA с нов сезон на “Откраднат живот”.
 
- Досега ви питам само за забавни формати и сериали, но гръбнакът на една телевизия все пак са новините и актуалните предавания. Още повече че и г-жа Анкова е сред най-опитните новинари в държавата. Как Нова тв ще ги развива?
Вяра Анкова: Данните на Nielsen показват, че през пролетния сезон зрителите между 18 и 49 години предпочитат новините и актуалните предавания на NOVA. Сутрешните ни блокове “Здравей, България” и “Събуди се” са безспорният избор спрямо тези на конкурентните телевизии, като и в двете предавания отчитаме ръст спрямо резултатите от пролетта на 2018 година. Увеличава се и аудиторният дял на “Плюс-минус”. Коментарът след новините”. Има голям потенциал за развитие на публицистични формати. Централната емисия новини също е постигнала по-голяма гледаемост при зрителите между 18 и 49 години. Техните изисквания са много високи. Расте необходимостта от достоверна, професионална, отговорна информация. Затова разговорът за журналистическите стандарти е точно толкова същностен, колкото разговорът за свободата на словото - истинност, проверка на информацията, различни гледни точки. Особено сега, когато заплахата от фейк новини е тема по целия свят. Думите са свобода, но и отговорност. - Какво се случва на телевизионния пазар? Очаква ли се промяна в търговската политика на медийната група?
 
Николай Андреев: Последните няколко години рекламният пазар бележи ръст, близък до двуцифрения. Следим резултатите от началото на годината, което ни показва, че тази тенденция се запазва. Интересът към нашата медийна група нараства поради сериозните инвестиции в съдържание в телевизионните и дигиталните ни платформи Разнообразните програми стимулират рекламодателите да отделят допълнителни рекламни бюджети в специални проекти. Забелязва се повишен интерес и към потреблението на алтернативни рекламни форми.
 
Търговската ни политика се запазва такава, каквато е и през последните години. Мащабните инвестиции в програмно съдържание, подкрепа на българските продуцентски компании в комбинация с дигиталното съдържание на мултимедийните платформи ни дава възможност да бъдем предпочитан партньор за всеки клиент.
 
 
Вяра Анкова е изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп”. Тя се присъединява към екипа на медийната компания през 2017 година, заемайки позицията Генерален директор “Информация”, като в периода януари - април 2019 г. е прокурист. В два последователни мандата от 2010 - 2017 година е Генерален директор на Българската национална телевизия.
 
Николай Андреев е изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп”. Професионалният му опит в сферата на телевизионния и финансов мениджмънт е изключително богат. Почти 10 г. той е финансов и административен директор в медийната компания. От януари до април 2019 г. е прокурист. През 2014 г. печели отличието “Най-добър финансов директор” за приноса му към развитието на професията и към развитието на “Нова Броудкастинг груп”.