Италия възстановява мярка за отстраняване от училище на ученици с лошо поведение, тъй като нараства загрижеността за агресията, насочена към учителите, съобщи „Гардиън“.

От изданието припомнят, че политиката „оценки за поведение“ е въведена за първи път от фашисткото правителство на Бенито Мусилини през 1924 г. Тя е част от образователен закон, който е одобрен от италианския парламент на 25 септември. Мярката дава правото на училищата да провалят ученици единствено на база на тяхното поведение.

Реформата на оценките за поведение

Учениците от началните и средните училища, които получат 5 или по-малко по десетобалната скала за поведение ще се провалят за годината и ще трябва да повтарят, дори ако академичните им резултати са на ниво.

Гимназиалните ученици, които получат само 6 по скалата, ще трябва да направят тест за гражданско образование. Оценките от поведението също ще окажат голямо влияние върху провеждането на решаващата матура.

„Реформата на оценките за поведение възвръща значението на индивидуалната отговорност, поставя в центъра на вниманието уважението към хората и обществените блага и възстановява авторитета на учителите“, заяви Джузепе Валдитара, министър на образованието. Премиерът Джорджа Мелони и преди е казвала, че промяната ще „върне уважението“ в училищата.

Глоби в размер между 500 и 10 000 евро бяха въведени за действия на агресия или насилие към училищния персонал.

Законът, приет от ANP, асоциацията на директорите на училища в Италия, е следствие от увеличението с над 110% на агресивните прояви спрямо учители от началото на годината в сравнение с 2023 г.

В много от случаите учителите са се нуждаели от медицинско лечение, а в други извършителите са били родителите на учениците. Учениците често влизат в конфликт с учителите си заради използването на мобилни телефони в час.

Целта на оценките е да накара учениците да се замислят за поведението си 

Антонело Джанели, председател на ANP, обяви, че мярката е „стъпка напред“.

„Чували сме за твърде много случаи на недисциплинирано и необичайно поведение. Правилно е учениците да бъдат призовани да се замислят за своите отговорности като следствие от действията си“, обясни Джанели.

Томазо Мартели, координатор на национален студентски съюз, изтъкна, че този ход е насочен към „засилване на авторитарната и наказателна култура“.

„Възможността да бъдеш провален за нарушаване на правилата сега превръща оценките за поведение в нещо, което може да се използва като допълнителен репресивен инструмент в нашите училища“, отбеляза Мартели.

Първоначалната мярка от ерата на Мусолини остава в сила до средата на 70-те години на миналия век, преди да бъде премахната в началните и средните училища след ученически протести. През годините тя претърпява изменения, преди да бъде премахната във всички училища през 2000 г.

Пакетът от мерки, вече одобрен от Сената, беше приет от долната камара с 154 гласа „за“, 97 „против“ и седем въздържали се.

Анна Аскани, политик от Демократическата партия, определи мярката като „връщане към времето, което бихме предпочели да забравим“.

Оценката за поведение бе практика от социализма - наричаше се оценка за дисциплина

По време на соца учениците бяха наказвани с намаляване оценката за поведението (дисциплината). Учениците бяха оценявани по четирибална система: ‘Отлично поведение’, ‘Добро поведение’, ‘Задоволително поведение’, ‘Незадоволително поведение’.

При ‘Незадоволително поведение’ учениците бяха изключвани от училище. Тъй като средното образование беше задължително, след изключване, учениците отиваха в друго училище с по-нисък ранк или в по-малък град, за срок от една година. Намаляване оценката за поведението се прилагаше и за отсъствие от училище по неуважителни причини.

Експерти и психолози не са съгласни, че възкресяването ѝ ще умиротвори нещата

Оценка за дисциплина в училище? През 2024 г. предложението звучи като шега. “Оценка за дисциплина? Какво значи това?”, питат се родните ученици. 

“Не мисля, че оценките като цяло са добър стимул. Ако поначало децата са недисциплинирани и не им пука, оценката няма да промени това”, казва един от тях.