С писма по пощата и SMS-и на мобилните телефони властта ще ни информира за въвеждането на еврото, пише Marica.bg. 

Под формата на хартиено писмо в пощенските кутии гражданите ще научат за защитните характеристики на евробанкнотите и евромонетите, за възможните начини за обмяна на валутата и други подробности. Чрез мобилните оператори пък ще получим линк към официалната интернет страница за еврото.

Новото в "Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната", чиято актуализация Министерството на финансите пусна на сайта си, е, че се предвижда за популяризиране на единната европейска валута у нас да се използват и хартиените сметки за ток, парно или мобилни комуникации.

Те също ще дават информация за цялостния процес по въвеждане на еврото и неговите етапи, както и друга важна потребителска информация.  

Информационната кампания ще бъде насочена към предоставяне на точна, достъпна, разбираема, навременна и всеобхватна информация за това какво е еврозона, какви са критериите за приемане на страната в еврозоната, какви са ползите от еврото, по какъв курс ще се обменят левовете в евро след въвеждането на еврото в България, кога левът ще престане да бъде законно платежно средство, как ще се превалутират сметките от левове в евро, както и обмяната на парите в брой и по сметки, къде и докога ще могат да се обменят левовете с евро след въвеждането на еврото в България и ще има ли такси, откога ще се въведе двойно обозначаване на цените в евро и в левове, ще се увеличи ли инфлацията с въвеждане на еврото и др., се изброява в Комуникационната стратегия. 

На специалния сайт за еврото ще има канал за обратна връзка с гражданите

Това може да се осъществи с чатбот или по имейл.  За най-голямото притеснение на българите - че като преминем на евро, цените ще скочат още, държавата предвижда непрекъснат мониторинг на цените на ключови категории стоки и услуги.

Резултатите от това наблюдение ще бъдат редовно представяни пред обществото. В полето на МВР пък ще е да информира населението за всякакви опити за измами. Предвидени са комуникационни действия, насочени специално към възрастни хора и уязвими групи. 

Актуализацията на Комуникационната стратегия планира фазите на кампанията, като отчита променената перспектива за членството на България за 1 януари 2025 г. Кампанията ще протече в три фази: подготвителна, същинска и фактическа, като втората фаза ще е най-интензивна.

Първата фаза ще е насочена към предоставяне на информация за ползите и възможностите за България от присъединяването към еврозоната и за готовността на страната да покрие Маастрихтските критерии, посочват от Министерството на финансите.

Още на този етап целта е да се отговори на важните за хората въпроси и да се пресекат възможности за разпространяване на спекулации и неверни твърдения по темата.

Втората фаза ще е насочена най-вече към практическата информация по приемането на единната европейска валута. Тя цели информиране на заинтересованите страни за цялостния процес и техните ангажименти, както и как ще се отрази приемането на еврото във всички аспекти на живота на хората.

Ще се разясни как ще се извършва превалутирането на кредити и депозити, административните стъпки, които трябва да предприемат на юридическите лица, промените в счетоводството, какви са защитните елементи на евромонетите и банкнотите, как ще се извършва двойното обозначение на цените в търговските обекти, къде и как да се подават сигнали при нередности.

В този контекст още отсега експертите съветват парите по сметки и депозити да не се пипат, за да може автоматично да се превалутират в евро в деня на въвеждането на единната европейска валута.

Третата фаза  ще е много важна за утвърждаването на новата валута след официалното й приемане, както и за повишаване на доверието на гражданите в институциите. Тя ще запознава гражданите с мерките, които държавата предприема за защита на правата на потребителите.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук