Какво да правим, ако поръчката от онлайн магазина не идва
Всеки онлайн търговец в ЕС има срок от 30 дни, за да достави това, което сте поръчали
Черен петък, седмица на отстъпките или просто поръчахте подарък за близък човек - няма значение. Вече тръпнем в очакване на поръчките, които сме направили. Но какво да правим, ако поръчката от онлайн магазина не идва?
Всеки онлайн търговец в ЕС има срок от 30 дни, за да достави това, което сте поръчали, пише "Монитор". Ако това не се случи, може да му дадете допълнителен срок за доставка.
В случай че и тогава пуловерът за половинката или играчката за детето не пристигнат, то може да развалите договора и да си поискате парите обратно. Препоръчително е това да стане по имейл, за да имате доказателство.
След това търговецът трябва да Ви възстанови парите обратно по същата сметка или чрез същия платежен инструмент, който сте използвали.
За съжаление, понякога обаче това не се случва – а потребителите остават и без стока, и без пари.
Първото, което трябва да направите, е да се опитате да се свържете с търговеца и да разберете причината за това. Добре е да го направите писмено (по имейл или по пощата), като дадете разумен срок за отговор.
Възможно е след подобна комуникация проблемът да се реши, казват експертите от Европейския потребителски център.
Ако обаче и тези действия не помогнат, то в такъв случай може да се прибегне до т.нар. оспорване на плащането. Процедурата се заявява в офис на банката, издала кредитната или дебитната карта.
С този инструмент можете да получите обратно сумата от банката, освен ако търговецът не докаже, че е доставил стоката, обяснява Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите..
Това не винаги е възможно, но е в полза на потребителите да опитат, като е важно да не забравят, че банките имат право на такса за тази услуга, ако оспорването е неоснователно. Нашият съвет е да го направите писмено, за да получите и официален отговор, уточнява Арсенов.
Такова искане към банката може да се направи до 13 месеца от датата на плащането. Добре е да го подкрепите с всички документи, с които разполагате – кореспонденция, поръчка, оплаквания от други недоволни клиенти.
Подобно искане може да се прави и при покупки извън ЕС (например от търговци, регистрирани в Китай, Панама и т.н.).
Подобно оспорване може да се поиска и от системите за електронни разплащания (например PayPal, eBay, Amazon). В случай че плащането е станало чрез директен паричен превод или чрез банково преводно нареждане, оспорване няма как да се направи.
При проблеми с търговци извън България, в рамките на ЕС, Исландия или Норвегия, може да ни потърсите за съвет и безплатна помощ.