Проверките на КАТ дали шофьорите са описали газовите уредби в големия талон на колите си доведе до огромен наплив пред лицензираните пунктове за прегледи на газови уредби, а след това в пътната полиция за нови регистрации. Почти 90 000 нови документи са издадени от КАТ, показа справка от началото на годината до края на месец май, цитирана от "Монитор".

От 2014 година законът изисква тези автомобили да бъдат с нови талони, в които да е отразено, че работят и на газ. Но много малко шофьори са изпълнили изискванията.

Това доведе до опашки пред пунктовете за сертифициране на автомобилни газови уредби. За месец - през февруари, Пътна полиция организира акция, неизрядните отнасяха 150 лева глоба. Лицензираните пунктове за прегледи на газови уредби се оказаха тесни за наплива от шофьорите, които преди старта на годината дори и не подозираха, че трябва подобен преглед.

Преди да получат протокол за преглед на газовата уредба и с него да отидат в КАТ за смяна на талона, шофьорите трябва да имат документ за монтажа й. Цената им е около 100 лв.

След това в пътната полиция трябва да се платят още 30 лв. за издаване на нов талон. В края на миналата година автомобилите с отразени промени в талона за уредби на алтернативно гориво са били 222 747, в началото на юни броят им е бил 312 134, или около една десета от всички превозни средства у нас.

Разликата от 89 387 автомобила е не само заради новите регистрации, а и от водачи, предпочели по-евтиното гориво пред бензина, но не толкова от нови продажби на коли или втора ръка.

Причината е, че пазарът замръзна през последните месеци заради епидемията и последвалото по-ниско потребление. Реално няма точни данни колко са автомобилите на газ, които трябва да сменят талоните си.

По данни на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, позната като ДАИ, автомобилите с газова уредба, преминали периодичен технически преглед през 2019, обаче са 370 178. Трябва да посочим и броя на таксиметровите автомобили с газова уредба, който е 15 435.

Жълтите автомобили трябва да минават по два пъти годишно през пунктовете. Въпреки това броят им сериозно се различава от регистрите на КАТ.

Акцията на Пътна полиция дойде три години след промени в наредбата, но властите се сетиха да проверят дали шофьорите са описали газовите уредби в големия талон на колите си.

Проблемът дойде от промяна в една от многобройните наредби на МВР, направена още през 2014 г. Тогава в нормативния акт е записано, че собственици, които сменят горивото на колата си (в най-честия случай монтират газова уредба), имат три години гратисен период, за да декларират това обстоятелство в КАТ. Впоследствие то следва да бъде отразено в големия талон, т.е. на практика се издава нов талон.

Промяната очевидно е минала тихомълком и мнозинството от хората не разбира за нея. МВР също не полага особени усилия да популяризира новия ред. Контролът приключи на 28 февруари. Но от КАТ обявиха тогава, че и след това ще се проверява дали газовата уредба е описана в големия талон.


Удължиха срока за регистрация с шест месеца заради пандемията

Срокът за регистриране на допълнително монтирани газови уредби в автомобилите се удължава с шест месеца - от 29 май до 30 ноември тази година. В този период няма да се налагат санкции от контролните органи.

Това е записано в публикуваното в "Държавен вестник" допълнение към наредбата от 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение на моторни пътни превозни средства. Документът е подписан от министъра на вътрешните работи Младен Маринов.

В този срок собственикът на превозното средство е длъжен да заяви в КАТ промяната на данните за вида на горивото, която е настъпила след монтирането на уредба в автомобила, и която позволява двигателят да работи с втечнен нефтен газ - пропан-бутан, или сгъстен природен газ.

Още с въвеждането на извънредното положение и последвалите мерки по преодоляване на епидемията от коронавирус от правителството обявиха, че срокът ще бъде удължен достатъчно, за да се избегне струпването на много хора и нарушаването на социалната изолация.