„Майка” на Зорница София развълнува душите на всички в зала 1 и изправи публиката на крака. Микеле Плачидо се среща на живо с многобройните си фенове. Интимният свят на човека и яркият социално-политически ангажимент са основните акценти в изисканата програма на „Киномания-2022”. За 11-и път Фестивал на френския филм

Препълнена зала 1 на НДК /нямаше я този път обичайната завеса, преграждаща при кинопрожекции последния сектор на партера /, бурни и продължителни овации на крака и почти целият творчески екип на филма „Майка”, представен човек по човек с емоционални думи от режисьорката Зорница София.

Така отново с българска лента бе даден стартът на вече 36-ото издание на „Киномания -2022”. Цели 18 години богатата и разнообразна програма на този най-стар международен филмов фестивал у нас се подготвя с много усилия, но най-вече с изискан вкус, от тандема Владимир Трифонов- Хермина Азарян.

Чест им прави обаче, че след огласяването на приветствието от президента Румен Радев /на галата при откриването в зала 1 бе и служебният премиер Гълъб Донев/, те изтъкнаха „бащите на Киномания” : бележития филмов и литературен критик и журналист Атанас Свиленов и големия кинотворец и преподавател акад. Людмил Стайков. Именно те двамата положиха през 1987 г. основите на този празник на изкуството въобще, превърнал се и в една от емблемите на НДК и София, обявена по-късно от ЮНЕСКО за творчески град на киното.

Дария Симеонова в главната роля на Елена ог "Майка" на Зорница София

На по-силно вълнуващ старт с български филм на „Киномания” от „Майка” определено не съм присъствал от дългите години, през които отразявам този фестивал. Голямата тема в тази оптимистична драма по думите и на самата Зорница София е „дали да имаш собствено дете като чувство за притежание, или да посветиш живота си на много деца в нужда, на чувството за даване – две неща, диаметрално противоположни”. Творбата на Зорница Недялкова Попганчева, както е истинското име на огнената режисьорка, дава категоричен отговор /благодарение и на блестящата игра на Дария Симеонова в главната роля/ в полза на втората част на дилемата. Магнетизмът на филма до голяма степен се дължи на неговата автентичност, на близостта му до документалистиката. Зорница София снима тази лента /"Майка" е копродукция на България, Германия и Хърватия/, вдъхновена от

действителната история на своята колежка Елена Панайотова

Нея пък познаваме от десетките ѝ театрални постановки на много сцени в България, сред които: „Женитба“ от Н. В. Гогол в Театър София, „Сестри Палавееви в бурята на историята“ от Алек Попов, ДТ Пловдив, „Царството земно“ от Т. Уилямс, Народен театър „Иван Вазов“, „Изобретателната влюбена“ по Лопе де Вега, МГТ „Зад канала“ и др.

В случая обаче става дума за Елена Панайотова като изявен филантроп, за нейния театрален проект с децата от дома за сираци в Широка лъка, за международната програма „Артисти за деца“ в Кения, Танзания и България. В тези проекти за изкуство и образование, подкрепени през 2016 г. и от ЮНЕСКО, тя успява да въвлече над 300 артисти и 5 000 деца от четири континента. Автентичността на кинотворбата се засилва и от факта, че главната героиня на филма носи името Елена, а Дария Симеонова е направо неотразима – тя играе разтърсващо и само с очи, с мимика и жестове, да не говорим за прекрасния й английски.

Човек просто трябва да няма нищо човешко, да няма душа, за да не се развълнува дълбоко от този филм, да го гледа хладно и безразлично. Причините са не една и две, но най-вече се крият в основната тема на творбата и всепроникващата камера на оператора Крум Родригес, отвеждаща ни в може би най-голямото гето в Африка - Кибера, край Найроби. На фона на почти апокалиптични картини на бидонвили, мизерия и мръсотия, лицата на кенийските деца – сираци просто грейват в щастливи усмивки, озарени от досега с изкуството.

Елена от "Майка" сред кенийските деца

 

Само ще припомним, че „Майка” на огнената и наистина кипяща от енергия и идеи Зорница София /нейни са също „Мила от Марс”, ”Воевода” и др. /грабна 4 награди на фестивала „Златната роза” във Варна т.г.: Голямата награда за най-добър филм, за най-добра актриса – Дария Симеонова, операторско майсторство и диплом за децата от Широка лъка и гетото Кибера, участвали във филма. „Майка” би представила България много достойно и на „Оскар”-ите в категорията "Най-добър международен филм", но бе елиминирана от Академията в Лос Анджелис заради дребно техническо несъответствие с регламента на надпреварата.

Филми, отличени като заглавия или в отделни категории: актьори, режисура, операторско майсторство и др. с награди в престижни кинофестивали, са в основата на

раздела „Фестивал на фестивалите”,

който и сега на „Киномания-2022” ще бъде несъмнено силен магнит за публиката. Би било достатъчно да споменем дори само: „Идиотският триъгълник” – най-провокативната творба на шведския сатирик Рубен Йостлунд, донесла му „Златна палма” в Кан /прожекция в зала 1 на НДК на 20.11. от 19.00 ч./ или англоезичния „Баншите от Инишерин”, за който Колин Фарел грабна във Венеция купата „Волпи” за най-добър актьор. Лентата на най-популярния жив ирландски драматург Мартин Макдона спечели край Канале Гранде и наградата за най-добър сценарий. Пиеси на Макдона са чести и обичани гости на родните театрални сцени, а от филмите му най-известен е ярко социалният Три билборда извън града” с три награди БАФТА и два „Златни глобуса”.

Единствената прожекция на „Баншите от Инишерин” ще бъде на 26 ноември /събота/ от 19.00 ч. в зала 1 на НДК. Впрочем на софийския екран ще гледаме творба също в раздела „Фестивал на фестивалите” и на брата на Мартин – Джон Майкъл Макдона – „Опрощение” с Ралф Файнс и Джесика Частейн. „Опрощение” е безпощадно изобличение на разпищолената буржоазия и нейните безвкусни забавления. Наред с все по-честото навлизане в интимния свят на човека, яркият социално-политически ангажимент с противопоставянето между бедни и богати са двата основни акцента в програмата от общо 33 филма на „Киномания-2022”, грижливо подбрана, както вече изтъкнахме от Вл. Трифонов и Х. Азарян с разбира се, финансовата подкрепа на НДК и Министерството на културата.

Не можем да пропуснем от същия раздел и „Семейство Фейбълман” /реж. Стивън Спилбърг с единствена прожекция на 25 ноември в зала 1 на НДК от 19.00 ч./ не само защото е носител на „Наградата на публиката” от реномирания фестивал в Торонто. Но най-вече защото е обяснението в любов към магията на „седмото изкуство” от самия Стивън Спилбърг с много ярки автобиографични елементи. С приз за най-добър сценарий от Кан и шумен успех там идва и психологическата драма „Момчето от рая” с режисьор Тарик Салех и Тоуфик Бархом в централната роля – номинация на Швеция за чуждоезичен „Оскар”.

Сцена от комедията "Успех, Лио Гранд!" с великата Ема Томпсън в главната роля

Вече за 11-и път Фестивалът на френския филм е

неотменимо ядро в „Киномания”.

Отново организиран с активното съдействие на Френския институт в София, той включва тази година седем филма. „Избрахме авторски филми – изтъкна Ирина Петреску, аташе по културното сътрудничество във Френския институт – с особен поглед върху човешките взаимотношения, третиращи съдбовни обрати в тях и утвърждаващи деликатно едно доверие към живота и оптимизъм. Точна такъв е и „Братя и сестри” на талантливото „момче” на френското кино Арно Деплешен и с брилянтната Марион Котийар в главната женска роля, с който бе и открит самият фестивал. Какво да кажем за неостаряваща със своята духовна енергия и жизненост Лин Рено,която като че ли с „един замах” превръща драматичната комедия „Пленителното пътуване” в незабравимо изживяване. Или за друга драматична комедия „Умами” с Жерар Депардийо в ролята на прочут готвач, която събира и още една звезда – Пиер Ришар. Изобщо характерно за страната, дала ни бащите на киното – братята Огюст и Луи Люмиер, е че в нейните филми се драматизират комедиите, а се внасят достатъчно свежи хумористични нотки в драмите и дори в трагедиите.

Кадър от итало-френския "Безкрайността" с Пенелопе Крус

Френският фестивал ще отдаде тази година и почит на двама велики артисти, които неотдавна ни напуснаха – Жан-Люк Годар с неговите творби „Особняците” и „Страст” и на Жан-Луи Трентинян. Ще видим два филма с яркото участие на „свенливия великан” на киното – „Моята нощ при Мод” и „Веднъж да дойде неделя” /реж. Франсоа Трюфо/, в който му партнира изгряващата тогава Фани Ардан.

Не бива да пропуснем и специалното събитие – „Сянката на Караваджо”. Този филм за гениалния италиански художник и неговия сблъсък с Ватикана е под режисурата на широко известния и у нас Микеле Плачидо. Когато преди години БТ излъчваше сериала „Октопод” с чаровния Плачидо в ролята на честния и доблестен инспектор Корадо Катани, борещ се срещу мафията, улиците в България наистина опустяваха. Сега на 19 ноември при прожекцията в зала 1 от 19.00 ч. публиката ще може да се срещне на живо с Микеле Плачидо. България е първата страна в Европа и света след Италия, която ще може да гледа „Сянката на Караваджо”, дори преди официалната му международна премиера в Лувъра.

Сцена от британската лента "Какво общо има тук любовта"

Разбира се,

всички киномани очакват с нетърпение

и раздела „Класически удоволствия”. В него „Киномания-2022” е включила и богата ретроспектива от филми. С тях се отбелязват 100-годишнината от рождението на такива незабравими имена на световното кино, като: Джуди Гарланд /майка на Лайза Минели/, Ава Гарднър, Уго Тоняци, Виторио Гасман, Пиер Паоло Пазолини.

„Адресите”, на които бихте могли да се насладите на невероятния коктейл от филми на „Киномания-2022” в столицата са добре познати: зала 1 на НДК, кината: „Люмиер”, „Одеон”, Дом на киното, Френски институт, „Влайкова”, Евросинема, G-8 в София, а по-късно в Пловдив – «Лъки синема» и Варна във Фестивалния и конгресен център. Цените на билетите в София са: 12 и 10 лв. (за ученици, студенти и пенсионери). Още по-умерени са цените за „Класически удоволствия” – 8 и 6 лв. Единствено за прожекциите в зала 1 на НДК билетите струват 14 и съответно 12 лв. Билети отново може да се купуват и онлайн в електронния билетен център на НДК.

Борислав КОСТУРКОВ

Снимки: Архив на „Киномания-2022”; Фейсбук (НДК)


 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук