Срещам ви с една дама, бих казала в разцвета на силите си, макар и прехвърлила 70-те. Определено знае как да живее в буквалния смисъл на думата. 

Красимира Петкова е на 74 г. от София, все още действащ счетоводител, която се подготвя за 9-ия си круиз през ноември и планува следващия през февруари 2025 г. Тя е вдовица, но има двама сина и четирима внуци, които са всичко за нея. Започнала да плава по морета и океани едва на 68 г. и не смята скоро да спре. Ето и нейната история.

- Разкажи повече за себе си. Как реши да отидеш на круиз на тази възраст и как въобще събра парите? Не ти ли казаха, че си луда?

- Това, че съм луда, са ми го казвали много пъти, та не беше ново за мен. Да разкажа за себе си - не е толкова лесно. Основното май е това, че винаги съм била непокорна, упорита и работохоличка, обичаща силните усещания.

- С какво си се занимавала до пенсия?

- Омъжих се веднага след гимназия, работех, гледах две деца и следвах задочно. Цял живот съм счетоводител. И сега продължавам да работя. През 1990 г. напуснах работа като главен счетоводител и направих своя фирма за счетоводни услуги. На 18 септември направих 57 г. трудов стаж и продължавам. Имам двама синове, 3 внучки и 1 внук. Вдовица съм от 2002 г., но до 2017 г. гледах майка ми. Винаги съм мечтала да видя норвежките фиорди, по-късно към това се добавиха круизите и стана мечта за круиз до фиордите. 

На 7 април 2018 г., четвъртък вечерта преди Великден, за първи път щях да остана сама за голям празник. Беше ми тъжно и гадно и точно тогава ми се обадиха и ми разказаха за клуба. Приех го като удавник сламка, нещото, за което да се хвана, за да изляза от състоянието, в което бях. Веднага внесох началната вноска. На другия ден вече дойдоха съмненията и недоверието. Не смеех да говоря за това. Реших, че трябва да отида на круиз, за да съм сигурна, че всичко е вярно. Изтеглих заем и през юни с една приятелка отидохме до норвежките фиорди.

- Разкажи малко за тази фирма, как така те навиха и даде едни пари, вероятно спестявани дълго време...

- Фирмата е най-големият круизен клуб в света, американска по регистрация, но работи вече в 208 страни. Парите ги бях спестила за друго, а и те не са толкова много. Началната вноска тогава беше под $ 300. Парите за круиза бяха много и за тях изтеглих заем. Синовете ми провериха регистрациите на клуба и ми казаха, че всичко е нормално, но докато не отидох да проверя лично, не вярвах.

- Как се реши на заем на тези години?

- Е точно в това е лудостта ми. Щом нещо съм го решила, нищо не може да ме спре. Докато мога да работя, не се страхувам да взема заем, знам, че ще го върна. Сега вече ми е трудно да взема подобно решение след белодробната емболия, през която минах на 11 декември 2023 г. 

- Сравнително скоро, но не те спира да планираш нов круиз?

- Това не ме спира да пътувам. Още на 11 февруари заминах на круиз до Дубай. През юни бях също на круиз по Адриатика, а сега през ноември ми предстои да видя Карибите.

- Нямаш спирка. Колко време трае един круиз?

- Преосмислих живота си и реших, че човек не знае кога ще е последният му ден, но дотогава трябва да живея на пълни обороти и да се радвам на всеки миг. Пътуването, активният живот и срещите с много хора, особено с по-млади, ме зарежда и ми дава стимул. 

Важно е да се чувствам необходима и полезна, че съм в потока на живота, а не изхвърлена на брега

Круизите са най-различни, от 2-3 нощувки до 130-140 нощувки околосветските. Цените са много относителни, през лятото са по-скъпи. Но през есента и зимата са много по-ниски. Освен това, ако се планират и закупят по-рано, също са на по-ниски цени. За членовете на клуба има отстъпка от 25%, а за тези, които искат и да печелят доходи, възможностите за отстъпки са още по-големи.

Възможни са отстъпки от 50% или дори 100%, т.е. да пътуваш изцяло за сметка на компанията, само с бонусите, които получаваш. Сега съм постигнала лидерски ранг и пътувам изцяло за сметка на компанията. От октомври 2018 г. до януари тази година пътувах с 50% намаление. Човек, ако иска, може много бързо да постигне тази отстъпка, но трябва работа, желание и постоянство. През декември, като бях в болницата с емболия, регистрирах човек. Единият ми син се включи в клуба още през ноември 2018 г. Другият не искаше. Миналата година, през септември, отидохме с него и двете внучки на Аляска. Като се върнахме, и той се включи.

- А как съвместяваш тези почивки с работата за компанията, а и казваш, че продължаваш да работиш като счетоводител?

- През деня съм в офиса, а вечер съм пред компютъра за круизите, разговорите с хора, социалните мрежи. С колежката ми в офиса се разбираме много добре и се заместваме. Аз ходя на круизи, тя е по-млада и ходи на изпити. Разбираме се.

- Има ли други възрастни хора, които да пътуват като теб?

- Да, покрай мен започнаха и други. През февруари до Дубай с мен беше съседка на 69 г. През юни по Адриатика бяхме 4 човека, всички над 70 г. Сега за Карибите сме пак 4. Едната е на 72 г., другата на 69 г., третата е най-млада - на 64 г., и аз почти на 75 г.

- А как се оправяш с езиците?

- Има преводачи и в Гугъл, и други, които може да се изтеглят на телефоните. На корабите има и рускоговорящ персонал и те много помагат. Нашето поколение учехме задължително руски, четяхме много руска литература.

- Имаш ли някоя интересна случка?

- Интересни случки имаме много, почти на всеки круиз има по нещо. Но това прави пътуването още по-запомнящо се.

- Разкажи най-запомнящата се до този момент.

- Например как за втория ми круиз изпуснахме кораба в Генуа и го гонихме цяла нощ с автобус от Милано до Неапол.

Все още нямахме опит и вярвахме на самолетите. Решихме, че ще пътуваме от София до Бергамо сутринта в деня на тръгване на круиза. Самолетът трябваше да излети в 8 сутринта, а корабът тръгваше в 17:30 следобед. Да, но самолетът излетя от София след 17:30, когато корабът вече беше тръгнал. Пристигнахме в Бергамо, но самолет за Неапол (следващата спирка на кораба) нямаше. Отидохме до Милано и от там цяла нощ с автобус до Неапол. На сутринта се качихме на кораба. Най-смешното беше, че една жена от екипа ми тогава живееше в Неапол и реши да дойде до Генуа, за да се качи с групата. Стана така, че тя дойде от Неапол в Генуа и се качи сама, а ние отидохме до Неапол, за да се качим.

- Важното е, че не сте се отказали, ами напротив.

- Отказване няма!

- Разкажи какво представлява една такава екскурзия с круиз, какво представлява корабът...

- Корабът е подвижен град. Обикновено пътуват 4-5000 човека. Дължината му е над 350 метра, височината - 18-19 етажа. Ресторанти над 20, бюфет тип шведска маса, работещ 20 часа в денонощието, няколко басейна, джакузита, барове, театър, шоута, цирк, танци, уроци по танци, фитнес, сауна, детски клуб, казино, безмитни магазини на най-реномираните световни марки. Забавления кой каквито иска.

Има и много тихи и уютни кътчета за любителите на тишината и спокойствието. Сутрин ставаш, закусваш и слизаш на брега да разгледаш града. Има организирани екскурзии, но може и сами да се разходим. Вечерта се качваме на кораба, вечеря в луксозен ресторант и забавления, кой каквото си избере и до когато може да издържи. Спиш и на сутринта си в нов град, в нова държава.

Храната, настаняването, забавленията са включени в цената на круиза. Доплаща се алкохолът и интернетът. Каютите са удобни и най-важното - изключително чисти. Почистват ги и оправят всичко по 2-3 пъти на ден. Храната е изобилна, много голям избор. Ресторантът е с меню, но без цени.

Забравих да кажа, че екскурзиите от кораба се заплащат. Клубът също ни предлага екскурзии, които са на доста по-приемливи цени, но може и без екскурзии. В градовете обикновено се справяме сами да разгледаме това, което сме си избрали предварително от интернет и е интересно за групата. Когато искаме да видим нещо в околностите, преценяваме дали можем да се справим сами с транспорта, или е по-добре да вземем екскурзия.

- Звучи много интересно, но и с доста тежък график, така да се каже, няма време за почивка. 

- Никой не те задължава да слизаш от кораба. Ако останеш на кораба, забавления има достатъчно много. Няма опасност да скучаеш.

- А винаги ли акостира всеки ден, или има такива, когато плават и по няколко дни?

- Зависи от маршрута. Обикновено тези круизи, които са по 7-8 нощувки, имат по един ден, без да спират, ден на море. На други, по-дълги, има повече дни на море. Сега през ноември на круиза до Карибите ще имаме доста дни на море, все пак пресичаме океана и няма острови толкова наблизо.

- Имало ли е момент да ти стане лошо, чували сме за морската болест?

- Не, това е много трудно и рядко се случва да му стане лошо на някого. Много по-вероятно е да му стане лошо на човек в кола, отколкото на кораба. По-скоро може да не усети, че корабът е тръгнал, отколкото да усети люлеене. Стабилизаторите на корабите са перфектни. Бурята трябва да е много силна, за да се усети някакво леко люлеене. На рецепцията веднага ще ви дадат хапче и ще ви посъветват да отидете на някоя от високите открити палуби и да гледате към хоризонта, а не към водата. Затварянето в каютата също не е добро решение.

- Много благодаря за споделеното. Пожелавам ти още много круизи, хубави емоции и все така да не спираш!

Цвeтeлина ТОТEВА