Комисията за защита на потребителите (КЗП) не видя нелоялна търговска практика в случая със 127 SMS-a с нецензурно съдържание, изпратени до 13-годишно момче от мобилен оператор.

За случая съобщи преди дни Националната асоциация за защита на потребителите, към която се е обърнал бащата на детето, след като му се е наложило да изчака този отговор от КЗП цели четири месеца (от 16.12.2020г. до 08.04.2021г.).

Припомняме, че само за час и пет минути въпросните съобщения са натрупали сума от 256 лв. и едва след това телефонът е бил блокиран, въпреки че при подписването на договора изрично е отбелязан кредитен лимит от 100 лв.

Според Комисията за защита на потребителите детето само е стартирало чат сесия, след което е било информирано за цената на всяко изпратено съобщение, както и за възможността да спре сесията. Любопитно е как едно дете успява да изпрати по два SMS-a с текстово съдържание на минута?!

В отговора си до родителя КЗП посочва: "С изпратеното съобщение "…cenata na vsqko izprateno syobshtenie e 2.4lv s DDS.“ по недвусмислен начин потребителят е бил информиран, че ще дължи сума за всяко изпратено от него съобщение. Била е предоставена и информация за спиране на сесията чрез съобщение "Vsichki SMS-i koito poluchavate sa 100% bezplatni. Vseki SMS, koito izprashtate e 2.40 s DDS. Za STOP izpratete: STOP na 144344.Tozi sms e bezplaten“. От там твърдят още, че последното съобщение е изпращано многократно до номера на абоната в рамките на кореспонденцията, но никъде не доказват това, както отбелязва пред НАЗП и бащата на момчето.

24 часа системата не засича надвишаването на трафика, но засича роуминга преди настъпването на условията за неговото използване.

Контролният орган не счита за нелоялна практика и неизпълнената от телекомуникационната компания уговорка с клиента за лимит от 100лв., като директно се позовава на полученото от нея становище. В него се казва, че "не е налична техническа възможност за отчитане на потреблението, когато същото е с голяма продължителност и с малка времева разлика, както е в конкретния случай. Информацията за текущата сметка се актуализира на определени интервали от време, които могат да бъдат с продължителност до 24 часа“. Само на тази база КЗП прави извода, че "дружеството не е разполагало с информация за надвишаване на кредитния лимит в периода на провежданата кореспонденция между номера на абоната и кратък номер 144344“.

Логично е човек да се запита как едно телекомуникационно дружество, което може да те включи в роуминг още преди да си преминал границата на държавата и което предлага услуги в 5G мобилна мрежа не е в състояние да отчита почти в реално време текущото потребление.

"Щом за 1 ч. и 6 мин. не може да сработи системата, значи не върши работа или се прави нарочно. Не са изпратени и СМС за 75% и 90% достигане на лимита“, посочва още пред НАЗП възмутеният родител. Той подчертава също така, че "никъде не се обсъжда и коментира нарушението на телекома, че не съм предоставил съгласие за ползване на телефона за целенасочени маркетингови реклами и подобно“.

Това е пореден случай на забавяне от страна на КЗП.