Шпековият салам с името "Бургас" е част от комунистическото минало на България. Както и много други останки от историята той се е превърнал в легенда и провокира носталгични асоциации с качеството си.

Ако мислите, че това определение е пресилено, то как тогава може да се обясни, че само в търговските вериги, лесно може да се намерят 25 марки, от различни производители, носещи името на Бургас, а вероятно са пропуснати поне още толкова.

Оригиналната рецепта е възстановена по спомените на работници от Родопа-Бургас, както и съгласно изискванията на действащия тогава, а за отбелязване и сега, стандарт БДС 18-86. Рецептата е много проста: едросмляно (3 до 30мм късчета) свинско (60%) и говеждо (40%) месо, сол, натриев нитрит за консервант, подправки (основно черен пипер на зърна) и вода. Като изключим подправките и водата това са само 4 съставки! Съгласно БДС се допуска и добавянето на твърда сланина.

В проучването на асоцоацията "Активни потребители" са включени 25 марки колбаси, съдържащи в наименованието "Бургас". Закупени са по метода "таен клиент" от търговската мрежа в страната.

Започваме обаче с броя на съставките. Оригиналната рецепта включва само 4, свинско и говеждо месо, сол и натриев нитрит, плюс подправки и вода. Проверката, обаче, сочи, че съвременните колбаси "Бургас“ значително са "забогатели“ откъм брой на съставки.

"Средно в тях се установяват 14,7 компонента, т.е. почти 4 пъти повече. Рекордьор е продукт от собствената марка на голяма верига хипермаркети с 23 съставки описани в етикета, а най-близката до оригинала е със 7", казват от "Активни потребители".  

Екстремалното нарастване в броя на компонентите се дължи на влагането на технологични добавки (Е-номера) и всякакви други нетипични за колбасите суровини. Благодарение на "усъвършенстваните“ рецепти потребителите могат да консумират резултатите от прогреса на индустриалната химия – малтодекстрини, нишесте, протеинови изолати/хидролизати/екстракти, растителни фибри, фуражни добавки от овес, остатъци от млечната индустрия, китайската подправка глутамат и др.

Иновации има и във видовия произход на месото, поне при 7 марки е добавено пилешко, въпреки, че то обичайно не се използва при трайните салами. При други се влагат субпродукти като свински кожички или техен хидролизат и механично отделено месо.

От "Активни потребители" препоръчват потребителите на консумират салами с числова оценка не повече от 2, и съдържащи до 10 компонента в описанието на етикета. Изключват се водата и подправките. От тестваните от нас 25 търговски марки на горните изисквания съответстват само 5, т.е. 20%;

Други възможни критерии за оценка са твърдостта и текстурата на салама въпреки, че те до голяма степен са субективни. Качественият шпеков колбас трябва да е по-твърд при пипане, и с характерна мозаична текстура. Последното се дължи на използването на едросмляно месо, най-типичната и видима за потребителите характеристика на оригиналната технология;

Като потребители ние може да стимулираме желанието си да консумираме качествени колбаси като не купуваме ерзац-салами натъпкани със заместители и индустриална химия.

Проблемът с лошото качество на шпековите колбаси произвеждани в България трябва да се адресира чрез действия от страна на Българската агенция по безопасност на храните и браншовата организация на месопреработвателите.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук