Медиите от машината за пропаганда на Прокопиев масово не декларират финансирането си
Милиони от „Отворено общество“ на Сорос и „Америка за България“ налети в издания от мрежата на кръга „Капитал“, сайтове се издържат изцяло от грантове
Масово „покриване“ на грантове. Абсолютен отказ от деклариране на финансиране. Предоставяне на консултантски услуги, неприсъщи за медиите в една демократична държава. И цели онлайн платформи, които се издържат и съществуват не на пазарен принцип, а изцяло чрез грантове.
Това е само малка част от грозната картина на овладения от машината за пропаганда на наместника на Джордж Сорос у нас – Иво Прокопиев и кръга му „Капитал“, медиен сектор в България. Тя лъсва от съпоставка на данните от Търговския регистър с тези в регистъра на доставчиците на медийни услуги у нас, поддържан от Министерството на културата.
През 2019 г., по инициатива на председателя на ДПС-Ново начало Делян Пеевски, Народното събрание прие законови промени, с които задължи всички медии в страната, в това число и онлайн сайтовете, да декларират източниците си на финансиране.
В това число и приходите от грантове. Целта на измененията беше да се наложи прозрачност на пазара, за да е ясно кой говори през четвъртата власт и дали под прикритието на журналистиката не се лансират манипулация и пропаганда.
С предложените от него и приети от НС промени, Пеевски се превърна в пионер в страните-членки на ЕС, като 6 години по-късно инициираните от него принципи залегнаха и в първия Европейски закон за свободата на медиите. Актът, който беше предложен от Европейската комисия и одобрен от ЕП през пролетта на 2024 г., гарантира прозрачност в собствеността и финансирането на изданията в целия ЕС.
У нас обаче, след лавина от протести от страна на медиите, свързани с кръга „Капитал“ на олигарха с болни амбиции в политиката и бизнеса Иво Прокопиев, приложението на закона реално беше осакатено. Причината е, че няма контролен механизъм спрямо изданията, които не изпълняват закона и не декларират или прикриват финансирането си.
В резултат на това медии, които са основни брънки в машината за пропаганда и манипулация на наместника на Сорос у нас – Иво Прокопиев, безнаказано газят нормативната уредба и изобщо не подават отчети пред Министерството на културата.
Такъв е случаят например с bird.bg
Това е сайтът, чийто главен редактор Атанас Чобанов е известен не само с топлата си връзка с Прокопиевата пропаганда, а и с Кремълската дезинформация – съпругата му Мария Онучко работи за френската секция на един от основните й инструменти за разпространение на дезинформация „Русия отвъд“.
Макар да съществува от години, декларация не е подавала и онлайн платформата, уж създадена за политическа сатира, а всъщност традиционно пригласяща на мрежата за пропаганда на кръга „Капитал“ – gospodari.com.
Проверката в регистъра на културното министерство показва, че за първи път декларация за финансирането си са подали едва през 2024 г. В нея декларира 125 000 лева грантово финансиране, получено от „Америка за България“. Това обаче е едва скромен дял от всички пари, които изданието е взело от фондацията, която заедно с „Отворено общество“ на Джордж Сорос е основен спонсор на машината за пропаганда на Прокопиев. Справка в сайта на “Америка за България“ показва, че за петте години от 2019 до 2024 г. gospodari.com са получили от нея крупните 780 000 лева.
Т.е. издържат се изцяло от финансовите й инжекции.
Същото е положението и с онлайн платформата zaistinata.com. Сайтът, списван от старозагорската журналистка Венелина Попова про форма е създаден като регионално издание. Той обаче редовно генерира материали за цялата страна, свързани от едно общо кратно – интересите на олигарха Прокопиев и неговите представители в политиката и икономиката.
За времето от създаването си през 2018 г. досега zaistinata.bg e получила 1 906 514 лева грантове от „Америка за България“. Предвид факта, че останалото финансиране, което декларира, са около 100 лева на година под формата на дарения от по 1-2 лева, можем смело да предположим, че ако не бяха финансовите инжекции от „Америка за България“, тази платформа не би могла да съществува на пазарен принцип.
Същото спокойно може да се каже и за пряко притежаваните от Прокопиев медии от групата на „Икономедия“ –„Дневник“ и „Капитал“. Олигархът, монополизирал мейнстрийма у нас, както сам обича да се хвали, влезе в аналите на медийната история в България с факта, че безпрецедентно заложи преди години редакционната им политика срещу банков кредит.
Факт, който достатъчно ясно показва отношението му към журналистиката -като инструмент за постигане на лични интереси. Било то бизнес, политически или олигархични. Така, едва ли ще има изненадани, че основната част от финансирането на изданията му отново идва по линия на грантове. От една страна пряко от „Америка за България“ – 8,7 млн. за последните 15 години.
А от друга – непряко от Соросовото „Отворено общество“ чрез реклами и партньорства от НПО-та от кръга „Капитал“, финансирани от фондацията на милиардера. Последното е механизъм за подхранване на машината, действащ от години.
Важно е да се подчертае, че про форма в отчетите на тези медии, които все пак подават декларации пред Министерството на културата, рядко се откриват преки финансови траншове от „Отворено общество“. Причината е, че
фондацията налива пари главно в организации-майки от НПО сектора,
свързани с Прокопиев, а оттам те продължават към медиите от машината му за пропаганда и дезинформация. Има и случаи, в които са разпределени пряко, но пък са премълчани в отчетите. Така например в декларацията на „Офнюз“ е неоткриваем грант в размер на 46 983 евро (91 898 лева), предоставен от „Отворено общество“ на издателя на медията – „Офф медия“.
От „Медиапул“ – изданието на Стояна Георгиева (бивша шефка на пресцентъра на Иван Костов и видна сподвижница на Прокопиев), пък упорито не декларират стотици хиляди от „Америка за България“, дадени на фондацията й „Инфо спейс“ именно за развиването на сайта. Липсите обаче са лесно проследими през отчетите на „Америка за България“ и „Отворено общество“.
Макар въпросните издания да са доста пестеливи на информация за финансирането си, все пак и от малкото, дадено от тях, лъсват още токсични зависимости. Така например, от „Капитал“ може и да се изкарват първи евроатлантици, но това
не им е попречило да вземат пари за реклама от руския гигант
и основен източник на финансиране за режима на Путин – „Лукойл“. Вярно -декларирали са скромните 2500 лева, но пък важен е „жестът“. Още повече, че рекламата е декларирана в отчета за 2023 г. (т.е. насред руската инвазия в Украйна), а изданието беше основен глас в хора на „Продължаваме промяната“ за обслужилата „Лукойл“ дерогация за руски нефт. И срещу премахването й.
Тук е моментът да се посочи, че освен че е взела най-тлъстия пай финансиране от „Америка за България“, „Икономедия“ в продължение на години се е издържала и от стотици хиляди по европроекти на Европейския парламент и Европейската комисия. Все във времената, в които в представителствата на тези две институции у нас, бяха хора, чиято биография отново е свързана с кръга „Капитал“.
На непазарен принцип в продължение на години – чрез инжекции, получавани от фирмите на издателя й, явно действа и „Клуб Z“. В техния отчет за 2022 г. впрочем фигурира и странна услуга, предоставена от изданието на партия Волт – единият от мандатоносителите на „Продължаваме промяната“ по това време. „Клуб Z“ е взел 7000 лева от партията за „предоставяне на консултантски услуги“.
От всичко това лъсва един основен извод. А той е, че медиите от машината за пропаганда, изградена от Прокопиев в България, очевидно нито искат, нито могат да се издържат на пазарен принцип.
Причината е, че те са създадени не, за да бранят интересите на обществото, а да обслужват тези на кръга „Капитал“ и презокеанския му ментор Джордж Сорос.
Тук е моментът да се посочи един малък, но ключов детайл – иронично, финансирането от „Америка за България“ за този отбран кръг издания се дава по перо „благоприятна бизнес среда“. Каква точно създават бенефициентите на въпросните грантове всички можем да видим.
„Антикорупционният фонд“ е взел
5 млн. лева, АЕЖ-България – 2,3 млн. лева
Да манипулираш хората с пари, взети от техния джоб, си е висш пилотаж в лицемерието. От Прокопиевия кръг „Капитал“ безспорно го умеят. Ако не вярвате, можете да погледнете отчетите на две от най-ключовите НПО-та в машината за пропаганда на Сорос и наместника му у нас Прокопиев – „Антикорупционният фонд“ и АЕЖ-България.
За времето от създаването си през 2018 г. досега от „Антикорупционния фонд“ са взели 4,6 млн. лева от „Америка за България“ и 434 273 лева от „Отворено общество“ (общо 5,5 млн. лева).
Срещу тези пари на американските и европейските данъкоплатци (какъвто всъщност е произходът на средствата) те са направили няколко дузина разследвания, чиято цел е една и съща – очерняне на хора, неудобни за кръга „Капитал“ и неговия ръководител – олигархът Прокопиев.
Милиони са текли и към АЕЖ-България – организацията, събрала на едно място журналисти от всички издания, част от токсичната мрежа на Прокопиев. За да сме по-точни – 2,1 млн. по линия на „Америка за България“ и 195 990 лева от „Отворено общество“. Това впрочем са само преките финансирания. Отделно тези две организации традиционно дават журналистически стипендии. Кой точно ги получава – сами можете да се досетите.
Последвайте ни
1 Коментара: