Директорът на отдел „Лицензиране и правни политики“ в Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) Лаури Рехард изрази критика срещу ниския процент на търговски обекти, заплащащи за правата на музиката, която звучи на техен терен. По думите му, дружествата в България са успели да обхванат много малка част от пазара на публично изпълнение на песни и композиции и от това страдат всички, които творят в сферата, съобщава „Монитор“.
 
По данни на организацията за колективно управление на сродни права в музиката Профон, едва 15% от ресторантите, хотелите, баровете, транспортните компании, болници и т.н., които излъчват музика на територията си, заплащат отчисления към авторите, изпълнителите и продуцентите на слушаните произведения.
 
Рехард опроверга масовото схващане, че плащайки абонамента си към кабелния оператор, собственикът на един хотел покрива автоматично и правата за музиката, излъчвана в пакета от тв програми. Същото правило важи и когато става дума за радио станциите, осигуряващи саундтрака на доброто прекарване на клиентите в СПА центрове, ресторанти, кафенета, фризьорски салони и т.н.
 
„Музиката създава различен емоционален контекст и кара хората да се чувстват по определен начин, да купуват определени продукти и да прекарват по-дълго време на едно или друго място”, обяснява Рехард.
 
Той пристигна в България по повод Конференцията за бъдещето на интелектуалната собственост, която се проведе преди дни в НДК. Гостуването на Лаури Рехард в България съвпадна с наскоро приетите промени в Закона за авторското право и сродните му права. След 2-годишно забавяне и под заплахата от санкция от Европейската комисия в размер на 19 000 евро на ден страната ни окончателно въведе Европейската директива за колективното управление на права.
 
„Най-важното е промените в закона да осигурят по-добра среда, в която онези, които създават музика, да имат повече и по-добри възможности да генерират приходи на база творческия си труд”, категоричен е Рехард.
 
Сред основните акценти в приетите промени е децентрализацията на контролните функции в сферата на публичното изпълнение. Освен длъжностните лица от Министерство на културата, проверки в търговските обекти ще правят още и общински инспектори. Това ще се случи 9 месеца след обнародването на измененията в Закона за авторското право и сродните му права в Държавен вестник.
 
У нас експертът разкри и кой е един от най-важните казуси на творческите индустриии в дигитална среда. Това е т.нар. “разлика в стойността (на английски - Value Gap), която отразява значителното разминаване в приходите, които някои онлайн платформи генерират, и възнагражденията, които изплащат към създателите на музика.