Народът в тази община ще изреве, кметът точи секирата и на бакшишите
Увеличението на таксата за смет е с 33 лв. за първа зона, 19 лв. за втора зона, с около 10 лв. за трета зона и с близо 6 лв. за останалите зони
Кметът на Дупница Първан Дангов и неговият екип предлагат увеличение на такса смет и данък сгради от следващата година. Докладната записка беше качена на сайта на кметството за обсъждане и одобрение от местния парламент.
Освен това са предложени увеличения и на патентния данък и този за таксиметров превоз. Последните промени в това отношение са били направени през 2019 година.
Предлаганото увеличение е ставката на данък върху недвижимите имоти на всички данъчно задължени лица от 2,50 на 1000 да стане 3,50 на 1000 върху данъчната основа, пише struma.bg.
Като пример е посочена разликата между 2024 и 2025 година за имот 500 квадратни метра и разгъната застроена жилищна площ от 100 кв. метра.
За I зона разликата е 22,82 лв., за II зона е 13,73 лв., а за III зона е 11,41 лв., докато в останалите зони разликата е под 10 лева.
Шест села
За големите шест села на територията на община Дупница – Яхиново, Крайници, Червен брег, Самораново, Бистрица и Джерман, планираното увеличение е от 4,50 на 6,80 промила.
Така при същия пример с 500 кв. метра дворно място и 100 кв. метра жилищна площ таксата ще скочи от 20,44 лв. на 30,88 лв. При останалите по-малки села пък повишението ще бъде от 11,41 лева на 17,24 лева.
С предложената ставка данъкът върху всички недвижими имоти на територията на община Дупница ще се увеличи с около 510 000 лева, като размерът на облога ще достигне 1 785 565 лева.
След измененията от патентния данък, който не е променян от 2008 г., се очакват допълнителни приходи в размер на 24 000 лв., е посочено в докладната.
Предлага се промяна и в размера на данъка върху таксиметров превоз на пътници, въведен през 2017 г. Сега минималният размер на този вид данък е 300 лева за всеки автомобил с разрешение за извършване на тази дейност.
Предложението е налогът да стане 550 лева и да влезе в сила от 2026 г., тъй като промяната на този данък е следвало да се извърши в срок до 31 октомври предходната година.
При приемане на този размер на данъка приходите в бюджета на общината от този вид данък при досегашния брой регистрирани таксита ще нараснат на 89 650 лева, или увеличението на приходите в общинския бюджет ще бъде с около 40 700 лева, се казва в документа.
Като мотив са посочени увеличението на минималната работна заплата за страната, която от 2017 г. досега нарасна няколко пъти и сега е 933 лева.
Като причина са посочени и инфлационните процеси и нарастващите изисквания на гражданите към общината, както и поскъпване на горивата, ел. енергията и др. услуги. С приемане на наредбата се цели повишаване на собствените приходи в бюджета на общината.
Скок на таксите
Увеличението на таксата за смет е с 33 лв. за първа зона, 19 лв. за втора зона, с около 10 лв. за трета зона и с близо 6 лв. за останалите зони.
Ако Общинският съвет одобри предложението, годишният размер на такса „битови отпадъци“ за физически лица и юридическите лица за жилищните им имоти на територията на зона I, II и III в Дупница ще е 5,90‰ /промила/, пропорционално върху данъчната оценка.
Таксата за физически лица и за юридическите лица за жилищните им имоти на територията на населените места, категория V, VI, VII, VIII, ще бъде 6,80 ‰. За нежилищните им имоти физическите и юридическите лица ще плащат 10,4‰ върху данъчната оценка.
Тук в мотивите са споменати нарастващата инфлация, проведените нови обществени поръчки за изпълнители на дейностите по управление на отпадъците, подобряване на услугите по сметосъбиране и сметосъбиране и извозване, разделно събиране на отпадъците от опаковки, дървени, зелени отпадъци и др.
Кметът Първан Дангов заговори за подобно увеличение миналия месец.
Тогава градоначалникът обяви, че по предварителни разчети, ако размерът на таксата за битови отпадъци не се завиши до 30% в сравнение с 2024 година, община Дупница ще изпадне в ситуация да не покрива разходите за тези дейности през 2025 година.
Тогава градоначалникът даде пример колко са приходите от такса смет на жителите на дупнишкото село Крайници, колко пари отиват за тази дейност и защо най-вероятно ще се наложи увеличение с до 30%.
„Какво се оказва до момента? Ще ви дам един пример. В село Крайници при данъчно облагане на такса смет около 80 000 лева, това, което правим като разход, е в размер на 210 000 лева.
Т.е. цялото население с всички данъчни партиди и декларирани имоти по досегашния начин трябва да плащат 80 000, друг е въпросът колко се събират… Но да приемем, че се събират 80%, а разходът, който е само за сметоизвозване, е в размер на 210 000 лева.
Оказва се, че населението в града чрез своите данъци дофинансира дейността, за да бъде организирано сметопочистването в Крайници. Тази тенденция е и по другите села. Още не сме избрали начин, по който справедливо да определим такса смет.
Предварителни разчети
Засега, по предварителни разчети, ако не се завишат таксите до 30% в сравнение с 2024 година, ние ще изпаднем в ситуация да не покриваме разходите през 2025 година. Ще спомена и още една цифра, която не бива да бъде забравяна.
По бюджета за 2024 година имаме около 6,5 милиона отчисления, неплатени в предишните мандати, по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците. Прибавете просрочените задължения на общината за сметосъбиране и сметоизвозване.
За цялостната дейност бяхме заложили около 14 млн. лева за 2024 година. Някои тогава се изсмяха. Само че за първи път ние реално показахме какво дължи общината само за това“, коментира Първан Дангов на пресконференция през месец септември.
Одобрението на план-сметката за дейностите по сметосъбирането и сметоизвозването, както и определянето на новия размер на данъците и таксите трябва да бъде одобрено от Общинския съвет.
Последвайте ни
0 Коментара: