Благоевградчани пропищяха от пронизващия слуха звук на светофара на новото кръстовището при студентските общежития. „Звукът е изключително силен, това е направо психически тормоз, пречи както през деня, така и през нощта, а от него е невъзможно да се спи”, алармира в социалната мрежа Айше Бабучева, която живее в кооперация на ул. „Славянска“. 

„Пронизващият звук се чува на всеки три минути, дори и при затворени прозорци. Така е от един месец насам и нямам никакъв покой нито денем, нито нощем. Принудих се да спя с тампони. При първоначалния монтаж  на светофарната уредба звукът беше ужасно силен, но тогава се оплака едно момиче, което живее до пицария „Бонжур“, и поддържащата фирма го регулира. Откакто светофарът пропадна, отново се появи този нетърпим звук”, добави тя.

За случая било информирано и общинското ръководство, но дори и след височайшата намеса ситуацията не се променила. Наложило се да бъде изготвена писмена жалба, която е внесена в общината, а живущите в района на кръстовището на ул. „Дойран” и ул. „Славянска” започнаха да събират подписка за разрешаване на проблема.

Проверка на място на "Струма" установява, че звукът на светофара действително е доста силен.

„Преди малко изпратих видеоклип на лекар, който е специалист по трудова медицина. След като го изгледа, той заяви, че звукът е високочестотен  и може да причини временна загуба на слуха. Днес на място ще дойде експерт, който ще направи замерване на шума, за да можем да си потърсим обезщетение от поддържащата фирма по съдебен  ред за причинени вреди. Забележете, че на светофарите са поставени лепенки за заглушаване на звука, което е направо примитивизъм”, казва юристката, но изрично пожела да не цитираме името й. 

Светофарната уредба бе монтирана от благоевградската фирма ЕТ „Димитър Янков-Кенеди метал“, която спечели обществена поръчка с оферта от 54 000 лв. с ДДС, от които 4680 лв. за проектиране и авторски надзор. По повод създалата се ситуация  потърсихме за коментар управителя Димитър Янков, който заяви: „Звуковият сигнал на светофара е за незрящи по българския държавен стандарт. Ами  ако утре  пострада  някой незрящ, кой ще носи отговорност? Не мога да го променя, защото няма да отговаря на изискванията и обектът може да не бъде приет. Кръстовището е още в експериментален период”. Бизнесменът обясни, че са поставили лепенки на зумера за корекция на силата на звука. 

Припомняме, че при първоначалното монтиране на сигналната уредба на кръстовището шофьори се оплакаха от неуредици, свързани с разликата във времето, през което светофарът свети зелено и червено. Шофьорите, идващи от поликлиниката в посока ЮЗУ,  чакаха 58 секунди на червен светофар и 27 секунди, за да минат на зелено. На отсрещния светофар на кръстовището шофьорите, движещи се в обратната посока – от ЮЗУ към поликлиниката, пък чакаха 68 секунди на червено, а на зелено едва 16 секунди, което в час пик предизвикваше образуване на опашки. Това разминаване във времетраенето създаваше объркване и рискови ситуации за шофьорите, които са изградили рефлекси, че когато видят зелена светлина на отсрещния светофар, тръгват да преминават кръстовището, без да са забелязали, че техният светофар все още свети червено.

Другият съществен проблем е, който се открои, е, че при долния и при горния светофар не е обособена допълнителна секция за завой наляво или надясно. „На другите кръстовища – това при ЮЗУ или на булевард „Св.св. Кирил и Методий“ и ул. „Илинден“, светофарите светят в синхрон. Тук шофьорите стават  неволни нарушители, тъй като светофарната уредба ги обърква”, коментираха шофьори.

Това беше ситуацията преди два месеца, но и към момента няма поставена допълнителна секция за завой наляво или надясно и се стига до тапи. Сега на преден план излиза проблемът с пищящия звук на светофара, от който пропищяха жителите в квартала. Звуковият сигнал трябва да ориентира, а не  да дезориентира и да отговаря на Наредба № 6 за показателите за шум в околната среда. За незрящи има и на светофара на ул. „Св.св. Кирил и Методий“ и ул. „Илинден“, но те са по- дискретни. Общината би трябвало да вземе мерки, този светофар, който е изграден за добро, да не пречи на хората, които живеят около него, защото този психически тормоз обезсмисля идеята, категорични са гражданите.

Припомняме, че светофарната уредба бе поставена след студентските протести, които изригнаха след трагедията с прегазеното момиче на пешеходната пътека. 19-годишната Фатиме Колашова бе блъсната на 12 декември 2017 г. от камион, управляван от 53- годишния Илия Шопов от с. Черниче. Първокурсничката в ЮЗУ, която учила за медицинска сестра, преминала по пешеходната пътека, след което била завлечена със задната част на камиона, тъй като шофьорът просто не я видял. Тогава студентите направиха бдение в нейна памет и протестираха пред общината, като поискаха да бъде поставен светофар при общежитията.