Китайските онлайн магазини заливат родния пазар с огромно количество продукти, главно от текстил. Те обаче не минават санитарен контрол, което създава реални предпоставки за здравето.

Това заявиха от асоциация "Кръгов текстил", чиято мисия е да рециклира или реставрира дрехи втора употреба, предава "Труд". 

От организацията посочват, че независими разследвания са разкрили високи нива на опасни химикали като олово, перфлуороалкил (PFA) и фталати в продуктите на хитовите в момента Shein и Temu, надвишаващи нормативните ограничения на ЕС. Двете платформи заливат интернет пространството с агресивна реклама, стоките им са евтини, а доставката безплатна, което ги прави лесно достъпни и предпочитани за потребителите. Рисковете обаче са големи.

Тестове в Южна Корея са открили, че детски артикули съдържат фталати 428 пъти над разрешените норми.

Наличието на токсични химикали в материалите е свързано с рискове за здравето както на потребителите, така и на работниците в производствените вериги, заявяват от браншовата асоциация.

"Повишаването на търговията през платформи като Shein и Temu води до опасности за здравето, повишени екологични вреди и пречки за устойчиви бизнес модели, които Европейската комисия насърчава.

Тези китайски онлайн платформи субсидират поръчки под себестойност и залагат на агресивна реклама. По този начин отнемат пазара от местните търговци, включително тези на втора употреба.

Макар потребителите краткосрочно да печелят от ниски цени, това елиминира конкуренцията, грижеща се за добрите търговски условия", пишат в писмо до медиите от "Кръгов текстил". 

"Безспорно е негативното влияние върху околната среда. Както знаем, модната индустрия допринася за 10 процента от глобалните въглеродни емисии. Стоките, продавани през китайските платформи, са предимно от пластмаси и нерециклируеми материали. Бързият производствен цикъл и ниската степен на повторна употреба допринасят значително за увеличаване на текстилните отпадъци", казват българските текстилни производители.

Ежедневно за обслужването на товарите, които изпращат китайските сайтове за електронна търговия, са нужни 88 товарни самолета "Боинг 777". Това показва ръстът на двете компании, които в момента са лидери в сегмента - "Тему" и "Шейн".

Haй-мaщaбнaтa въздyшнa битĸa в иcтopиятa ce вoди бeз paĸeти и cнapяди, бeз изтpeбитeли и бoмбapдиpoвaчи. B нeя yчacтвaт гoлeмитe ĸитaйcĸи шoпинг плaтфopми ĸaтo Ѕhеіn и Теmu, ĸoитo бyĸвaлнo oпъвaт дo cĸъcвaнe ĸaпaцитeтa нa тoвapнaтa aвиaция пo cвeтa зapaди битĸaтa cи зa възмoжнo нaй-бъpзa дocтaвĸa нa eвтини cтoĸи, пишe в cвoй мaтepиaл "Poйтepc".

В Европа пристигат месечно по 50 милиона пакета с евтини китайски дрехи от техните компании. Според експерта Кристоф Трип, "Шейн" вече контролира 20 на сто от пазара на така наречената бърза мода. Двете компании надхвърлят приходи от над 90 млрд. долара за тази година.

Китайските онлайн платформи често нарушават интелектуална собственост – водещи марки от цял свят съобщават, че много от стиловете и дизайните на Shein и Temu са копирани от други брандове.

"100 хил. тона дрехи и битов текстил се изхвърлят в България годишно, което се равнява на повече от 20 пъти теглото на Фестивален и конгресен център Варна. Тревожните данни са част от изложбата „Текстилът е новата пластмаса“, която започва на 03 юли и ще продължи до 17 юли на входа на Морската градина и чиито организатори са именно от Българска Асоциация Кръгов Текстил.