От нивата с тютюн в Слащен до Космоса: Кой е българският Илон Мъск? СНИМКИ
В по-широк период от време дейността на „Алиено“ ще се разрасне до разработка на хуманоидни роботи, с които Ахмед имал опит още от 2002 г.
Бъдещето принадлежи на тези, които вярват в красотата на мечтите си, думите са на Елинор Рузвелт. Ахмед Мерчев е сред тези, на които принадлежи бъдещето. Защото не само вярва, но и сбъдва своята мечта, която стига чак до Космоса.
„Алиено“ се ражда от идеята да направи бърза спортна кола с електрическо задвижване.
Мечтите са навсякъде. Но за всеки от нас те са различни. Мечтата на Ахмед Мерчев се родила преди години в село Слащен, община Сатовча. На място, където допреди няколко десетилетия е имало телена ограда на граничната бразда с Гърция и стотици декари ниви с тютюн.
Мечтата на Ахмед нямала нищо общо с битието и ежедневието на неговото семейство и съселяни. Запаленият по роботиката и електрониката младеж мечтае да направи свой хиперавтомобил. И мечтата му не спирала дотам, а продължавала да лети смело нагоре – към Космоса.
Премиера в Слащен
На 5 октоммври бе представен първият прототип на електрически хиперавтомобил, конструиран и изработен в България, и то в село Слащен, пише pirinsko.com.
Но това не се случи в София, нито пък в някой от другите големи градове на страната ни. Мощната суперкола, която прилича на тези от фентъзи филмите, бе показана в родното му село, Слащен.
Звучи почти невероятно, но не и за 40-годишния инженер Ахмед Мерчев. Той е на път да сбъдне една от мечтите си – да конструира собствен електрически хиперавтомобил, който ще се казва „Алиено.“
Началото на проекта инженерът поставил през 2015 година, когато той искал да си купи бърза спортна кола, но не откривла модел, който да отговаря на неговите критерии. Затова решава сам да създаде собствен автомобил.
Така започнала неговата история, която за мнозина скептици звучи наивно, но не и за младия изобретател. Съвсем скоро, през септември, той представи своя първи прототип на хиперавтомобил.
Гранична застава
Ахмед купил преди 5-6 години старата гранична застава в съседното село Туховища, която превърнал в модерна фабрика за автомобилостроене.
„През 2015 година останалите ми бизнеси – аз се занимавам професионално с роботика и електроника, се развиваха доста добре и се бяха разраснали вече. Започнах да обмислям да си купя спортна кола за себе си и да проучвам какви варианти има на пазара.
Фен съм на „Ламборгини“ и търсех кола, която да бъде с дизайна на тази марка, но с електрическо задвижване. Причината за това бе, че съм фен на електрическото задвижване и се оказа, че такава кола не се предлага на пазара. И така се роди идеята“, разказвал вдъхновеният инженер от село Слащен.
Той имал и партньори на мащабния и невиждан у нас проект в София и Пловдив. Първоначално мислел да направи една електрическа кола за себе си, но след това идеята прераснала в цял бранд за електрически коли. Така се родила „Алиено“ – от идеята да направи бърза спортна кола с електрическо задвижване.
Името на колата
Според него „Алиено“ е портал към бъдещето, тъй като създава най-върховите технологии, които ще станат масово производство след 10-15 години.
Базовите технологии, които са при колата, като електромотори, контролери за тях, батерия, системата, която управлява батерията, олекотеното и здраво шаси, активната аеродинамика, която си променя формата, всичко това е част от процеса.
Самият софтуер, който управлява колата, всичко това са върхови технологии, които не са прилагани до момента в автомобилостроенето, особено пък масово. От тази гледна точка тази кола е особена и като дизайн – остър, агресивен и прилича на извънземен робот.
Оттам дошло името Алиено – извънземно на колела, което да развива скорост до 400 километра в час.
Около 20 души е целият екип – инженерният, производственият и строителният. Част от тях са били от Пловдив и София. Другите са в село Туховища. По-голямата част били местни хора, които са обучени.
Всичко по проекта се движело със собствени средства – на Ахмед и неговите 4-5 партньори, с които са се обединили. Засега инициативата е изцяло частна. Това го правят умишлено, за да няма спекулации. Не са използвали нито стотинка държавни или европейски средства.
Работни мулета
„И тук, както в България, хората са скептици за всичко ново. От друга страна, те се надявали да се развие едно такова производство в община Сатовча, тъй като това ще отвори нови работни места. Ако това се случи, фабриката щяла да има между 40 и 100 служители.
„Така се вдига имиджът и на България, защото не всеки може да произвежда хиперколи“, смятал инженерът от Слащен.
Тези първи коли са нещо като изследователски работни мулета, върху тях ще тестват по-големи и по-оптимизирани електромотори, контролери, за да се стигне до нивото на хиперколите. Сега се правят три автомобила.
Идеята на тези три първи прототипа, които са по-прости и не са финалният етап на хиперколите, е при пускането на дребно, серийно производство едноместен хиперспортен болид за писта да бъде на по-поносима цена от порядъка на 150 000 до 400 0000 лева.
„За да си дофинансираме разрастването на проекта и в представянето после на хиперколите, които ще са с огромна мощност от порядъка на 5000 конски сили, правим бутикови коли. В един момент, ако имаме възможност, можем да пуснем и по-достъпни версии.
Цената на чудото
Но плановете не са ни да правим милиони коли на година, които да са на ниска цена. А в началото такава кола може да струва между 2 и 4 милиона евро“, допълнил Ахмед Мерчев.
Категоричен, че фабриката е на високо ниво, притежава над 100 специализирани високотехнологични машини за автомобилостроенето, но те могат да имат приложение и в други отрасли.
Така че в по-широк период от време дейността на „Алиено“ ще се разрасне до разработка на хуманоидни роботи, с които Ахмед имал опит още от 2002 година. След това можело да се произвеждат и някои елементи за космическата индустрия.
Последвайте ни
1 Коментара: