Поръчките за Черния петък ще стигнат до получателите си чак за Коледа. Причината е свръхнатовареността около истерията с намалените цени през ноември и недостиг на куриери. Това показа проверка в големите куриерски фирми, съобщава "Телеграф".

Затова и самите те предупреждават за забавяне в доставките си за неограничен период от време.

Чакане

Някои клиенти чакат цяла седмица, за да получат пратката си, и накрая обикновено я отказват. „Поръчах храна за домашния си любимец от София за София. Трябваше да ми я достави една от големите куриерски фирми у нас.

Получих есемес, че продуктът ще пристигне във вторник. Цял ден чаках на адреса, но куриер така и не дойде“, разказа дама от центъра на София, пожелала анонимност. Жената чакала няколко дни и накрая се обадила в куриерската фирма, за да проследи пратката, за която била уведомена, че ще пристигне.

От компанията за доставки й казали, че всъщност пратката й изобщо не е била взета от разносвач и си седи в склада на куриерската фирма. „Любопитното е, че този отговор го получих в петък, а стоката трябваше да дойде във вторник, според съобщението на куриерската фирма. Затова накрая отказах доставката“, допълни потребителката.

Проблем

Забавянето е, защото имаме проблем с персонала, има голям недостиг на шофьори и разносвачи, признаха от куриерската компания. И допълниха, че все пак в общите условия на фирмата е описано, че са възможни закъснения и затова измама на потребителите нямало.

„Чакането цяла седмица за пратка, изпратена от един град за същия, е абсурдно, предвид и високите цени за доставка“, коментира Ива Стоянова от София. Проучване  показа, че често доставката е по-скъпа от самия продукт. В някои случаи дори транспортът излиза три пъти колкото струва самата поръчка. Освен това вече куриерите не правят доставка до врата на клиента, ако той живее в блок например.

Разносвачите в кварталите чакат в автомобилите си пред блока на потребителя и разчитат той сам да отиде до колата им, да плати и да си вземе стоката. Куриери споделиха, че има и райони на София, които никой техен колега не желае да обслужва. Точно такъв е случаят с центъра на столицата.

"Там няма къде да се спре с големия бус, понякога се налага колата да се остави много по-далече от адреса на клиента и пратката да се кара с количка. Ако пакетите са повече, тогава става наистина неприятно, защото сме имали случаи и на разпилени кашони. Още по-ужасно е през зимата, когато има киша и лед, пързаляш се, кашоните падат, събираш ги, губиш пратки“, разказа куриер от една от големите компании, която оперира в цялата страна.

Складовете на фирмите за доставки са претоварени.

Разносвачите бягат в Германия за 6 бона

Куриерите масово бягат да работят в Германия за повече пари, отколкото им предлагат работодателите във фирмите за доставки у нас, показа проверка. Месечните възнаграждения вървят около 6000 лв. в големите компании в чужбина.

Всеки месец напуска по някой колега, защото получава работа извън страната, разказа служител от една от куриерските фирми. Обикновено един, ако отиде, след това се свързва с бившите си колеги, в случай че при него се търсят още хора. И така напускат на групи. Интересът е голям, защото заплатите са двойни и тройни, а условията за работа в чужбина са същите, каквито са тук.

Обикновено, за да се докара прилична заплата у нас, са необходими и много извънредни часове работа, казаха още шофьори. В много от случаите в чужбина има и осигурена безплатна квартира, допълниха разносвачи.

Плащат до две седмици за загубен пакет

Куриерските фирми имат точно 15 дни да обезщетят парично клиента си, ако загубят пратката му, сочи проверка в някои от най-големите фирми за доставки у нас. Срокът обаче започва да тече, след като от компанията потвърдят вината си. За да получите обезщетение за загубена или повредена пратка, трябва да подадете писмена информация за това в някой от офисите на куриера.

За да бъде разгледана, рекламацията се заявява в 6-месечен срок от изпращане на пратката. След това куриерската фирма проучва рекламацията в срок от един месец за вътрешни пратки и три месеца за международни. Ако приеме рекламацията след това проучване, има две седмици, за да обезщети клиента.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук