Надявам се 2023 г. да имаме вече завършен финален етап на автомагистрала "Струма". Освен за животните, които много обичам, най-вече искам да се погрижим и за хората, знае се че този участък - Кресненското дефиле, е много труден за преминаване. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова пред Канал 3 относно сроковете за завършване на АМ "Струма" и критиките на зелени активисти.
 

"От години имаме проблеми, всички знаят, че натискът срещу строежа на АМ Струма не е преставал от доста време, тази декларация не беше изненада, но трасето през Кресненското дефиле е одобрено след широко обществено обсъждане. Т. нар. Източен вариант е приет като най-щадящ природата и икономически целесъобразен.

Имаме подадена апликационна форма за одобрение, имаме технически въпроси и коментари, до януари трябва да изпратим нашите отговори - такава е процедурата, надявам се да имаме одобрението на ЕК, и да стартираме и последния участък през Кресненското дефиле, по ново трасе, след което предстои да бъде направена рехабилитация на съществуващото трасе.
 
В проекта са предвидени абсолютно всички мерки, които да защитят всички животински видове, да им дадат възможност за миграция през трасето, тунелчета, всичко е проектирано, ще бъде изпълнено, всички мерки и по съществуващото трасе ще бъдат изпълнени, даже някои преди цялостната рехабилитация. Има вече избран изпълнител, вече вървим и към избор за изпълнител на другия лот", каза министърът.
 
Тя не пожела да коментира политизирането на водната криза в Перник. 
 
"По-важно за мен е да се концентрираме в справянето с проблема с липсата на вода за питейно-битови нужди. Факт е, и беше изнесено от министър Нено Димов, че притокът в язовир "Студена" е бил 11 милиона кубични метра през 2019 г., а през 2018 г. е бил 41 милиона кубични метра", каза министърът. 

"Предприехме и популярни, и непопулярни действия, събрахме доста идеи от хидролози, хидрогеолози, инженери, взехме решение да финансираме всички предложения, внесени при нас, дори да не са популярни с една единствена  цел - да сме взели решение, което все пак да доведе някакъв допълнителен приток в язовир "Студена".

Финансираме с близо 2 милиона лева проект, които ВиК и прокуристът и кметът искат да изпълнят, сключваме споразумение за финансиране на проект за временно аварийно премостване на един участък, така че водата, която в момента се губи  в този участък, да се влее в язовира.

В същото време финансираме с над 300 000 лева едно предложение от инж. Атанас Русев и екип хидролози и спелеолози, с авариен план - за допълнителни водни количества към язовира", добави Аврамова. 
 
"В същото време по искане на кмета на Перник г-н Владимиров правителството вече отпусна и 2,7 милиона лева за реконструкция на пречиствателната станция. Тези утаители са необходими, ако черпим вода от мъртвия обем, за да сме сигурни, че можем да я пречистим", каза още тя.
 
Министър Аврамова изтъкна, че проблемът със засушаването в региона на Перник може би е цикличен.

"Докато следим ВиК дружествата, за да не се получи някъде наводнение, сега имаме обратния проблем - трайно засушаване, липса на дъждове и липса на приток. Между другото от хора, преживяли режима от 1992-1995 г., разбрах, че в тази вододайна зона съществува такава цикличност и че тя се случва през около 20-25 години и трае между 3 и 5 години.

Водният режим през 1992 г. по същите причини, същия приток, трае до 1995 г. Аз се надявам този път природата да бъде по-благосклонна и този път пролетното снеготопене ще напълни язовир "Студена" така, че да спре режима и неудобствата за гражданите на Перник. 
 
Извън язовир "Студена" в момента строим язовир "Луда Яна", там имаме известни проблеми с изпълнителите на строителството, в същото време вече сме построили язовир "Пловдивци", който снабдява Мадан и Рудозем". 
 
Ние имаме ангажимент като министерство да изграждаме съоръжения за водоснабдяване и канализация, имаме проект за язовир "Нейковци", трябва да обърнем внимание и на района Плевен - Ловеч, и там имаше режим, той е отменен. Там също има един проект за язовир "Черни Осъм", който трябва да бъде актуализиран", каза Аврамова.
 
По отношение на тол системата тя коментира: "Вече една година тази електронна система за събиране на такси работи добре и имаме вече събрани над 380 милиона лева от електронни винетки. Което предстои - в постановление на МС бяха одобрени тарифите за тол таксите, на база изминато разстояние.
 
От няколко месеца водим разговори с превозвачите, това събираше много хора, много мнения, много идеи, много недоволство, много емоционални моменти имаше в този консултативен съвет, който се водеше от зам.-министър Николай Нанков, в чийто ресор е въвеждане на тол системата. 
 
Това, което ние сега сме предложили, е много по-различна стойност на таксата: 18 стотинки за Евро 6 и 36 стотинки за Евро 1. Като Евро 1, Евро 2 са много рядко срещани вече пътни превозни средства, така че малко се спекулира, че сме обявили същите стойности както в първоначалния вариант. Това, което сме изчислили като приход, е между 550 и 650 милиона лева на година при така обявените и вече приети тарифи и при обхват от 6050 км.
 
За 2019 г., тъй като до 1 март трябва да въведем системата в действие, сме заложили приход за бюджета от 450 милиона лева и 290 милиона лева приходи от винетки". 
 
"Тези средства, ние сме разговаряли и на обществено-консултативен съвет, трябва да бъдат мъдро разпределени и харчени за приоритетни дейности по ремонт и изграждане на нови отсечки от републиканската пътна мрежа.

Част от тях са поети като ангажимент, с пари от тол системата ще изграждаме пътя от Видин до Ботевград, това е приоритетен, стратегически проект, той е и мой личен приоритет, но и на цяла Северозападна България, който е пътувал в този район, знае, че трафикът от Дунав мост 2 е много динамичен, има постоянно движение на ТИР-ове и тежкотоварни камиони, катастрофите са много често явление и в участъка между Мездра и Ботевград - почти постоянно явление.

В същото  време поехме ангажимент с над 400 милиона за отстраняване на свлачищни процеси по републиканската пътна мрежа", подчерта Петя Аврамова.