Цветина Георгиева е маркетинг мениджър на може би най-разпознаваемия български букмейкър еfbet. Занимава се с маркетинг на ръководни позиции от над 10 години. Работи както с български, така и международни брандове през ритейл маркетинг с брандове като Nike, Adidas, Reebok и други. Както и през т.нар. FMCG маркетинг с брандовете Jacobs и Нова Бразилия (за последната има и едно сребро Effie, 2019).

Бетингът е логичното продължение на кариерата й. И заради най-бързо развиващата се индустрия в световен мащаб, и заради личността ѝ. Спортът й е важен. Обича да бъде под вода като сертифициран водолаз, обича и да тича - има завършен маратон във Валенсия, играе тенис и това не е всичко.

Последният й проект за големия букмейкър е новата реклама "еfbet подкрепя българския спорт", която тръгна в ефир в края на май и символично беше излъчена за първи път в Деня на българския спорт.

Какво стои зад рекламата, която преобръща представите за клип на хазартна компания и отдава чест на всеки, свързан със спорта? И как един маркетинг специалист оценява успеха, когато брандът инвестира може би повече в спорт отколкото в реклама?  

- Цветина, съвсем скоро се завъртя новата реклама в efbet, която прави впечатление, е доста различна от всичко, което сме виждали досега от бранда, но и от бранша. Тотално нова посока ли е това в рекламата на компанията?

- През годините компанията само е увеличала присъствието си както от гледна точка на реклама, така и по отношение на инвестициите в спорта. В последните 2 години имахме две комуникационни платформи, като и двете изпълниха поставените цели. Под платформа визирам 360-градусови кампании - телевизия, дигитални канали, външна реклама, събития.

Спортът винаги е присъствал, но никога не е бил основен фокус на комуникация, а като инвестиции не отстъпва. Затова сега кампания, изцяло посветена на спорта, беше логично развитие на досегашната ни комуникация предвид реалната ни подкрепа към българския спорт.

Работихме по тази платформа през последните години и чакахме новото видео да се появи с нетърпение. Отзивите, които получаваме, са страхотни, което е най-сигурната гаранция за свършена работа.

Кампанията се роди доста естествено, зад нея стои ръководството на компанията - знаете, че са обвързани със спорта като фенове и доста емоционално. Но още и efbet екипът, брандът, който вече над 10 години успешно оперира на българския пазар, и не само. Зад рекламата стои нашата крейтив агенция Saatchy & Saatchy, а оттам и чудесен екип около изпълнението й, продуцентът Match Point, режисьорът Драго Шолев и още много, много хора. Професионалисти, всеки доказал се в сферата, в която работи.

- Разкажете повече за снимките, изглежда сте били на доста места...

Целият снимачен процес, макар и с няколко дни целодневни снимки, различни локации и температурни амплитуди мина много леко и гладко. Може би всеки се припозна в самата идея и даде най-доброто от себе си - крайният резултат доказва това.

Самата идея обхваща всички хора, които по някакъв начин се свързват с преживяването "спорт". Искаме да го покажем от различните му страни - от тази на спортиста, на фена, на човека, който се грижи за терена, въобще всеки, който има участие. Искахме да стане ясно, че накрая на деня никой никога не успява изцяло сам. Нужна е подкрепа.

С тази реклама всъщност не рекламираме продукт, а кауза. И това е много важно да се отбележи и разбере правилно. Подкрепата на българския спорт е кауза, зад която стоим от години. Не просто стоим, а усилено работим и заедно със спортистите развиваме тази кауза, щастливи сме, че виждаме прогрес, резултатите също няма да закъснеят.

- Как се връща тази подкрепа към бизнеса? Спонсорството на спорта добър начин за реклама ли е?

- Финансово към efbet на практика това е много сложно да се измери. Средствата, които инвестираме в спорта, са огромни и ако те бъдат вложени в пряка реклама - дигитална или друга, тази реклама вероятно няма да спира от сутрин до вечер, а и ще мога да ви кажа доста по-точни числа. Но не това е идеята.

Чували сме много пъти - "но брандът, логото Ви е навсякъде". Бих казала на това, че там, където е брандът ни, извън нормалния контекст, означава, че сме подкрепили финансово спорта. Независимо дали говорим за отбор от аматьорския футбол със средства за игрище, екипировка или друго и там виждате единствения билборд в селото. Или пък говорим за финала на баскетболен мач, защото сме подкрепили федерацията например. Ние приемаме подкрепата на спорта като кауза.

"efbet подкрепя българския спорт" не е просто рекламна фраза, а нещо, което правим всеки ден. Това не е кампания за социална отговорност, това е отговорност към мястото, на което работим и живеем. Кампанията ни покрива много спортове, но за съжаление няма как да покрием всички, които имат нужда или идея за надграждане.

Много ни се иска все по-рядко да се налага тази финансова подкрепа при различните спортове, а успехите и постиженията бъдат все по-големи, защото колкото и негативизъм да идва от дивана, всички живеем за големите моменти на гордост. Преди да се стигне до тях обаче, трябва подкрепа, разбира се, не само и основно финансова, но и условия за развитие.

- Относно спонсорството на спорта от страна на букмейкърите има известна полемика в Европа - да остане или не. Защо според Вас?

- По света спортното спонсорство е голям тренд и прогнозите са, че до 2030 г. ще достигне обем от 150 млрд. долара. Но световно ситуацията е различна, защото нивото на развитието на спорта е друго, защото самите клубове имат своята постоянна аудитория, залите и стадионите са пълни, а излъчванията по телевизията и онлайн достигат до огромен брой хора. Това помага на спортните клубове да се издържат, печелят и прогресират, да имат приходи от билети и мърчъндайзинг например.

Добрият продукт и подход прави спорта привлекателен за рекламодателите от всички сфери, инвестициите им се връщат. Най-големите брандове, които подкрепят спорта, са известни марки за спортно облекло, авиокомпании, луксозни брандове, дори компании от IT сферата. Букмейкърите в Европа и по света са едни от многото спонсори. В България обаче ситуацията е малко по-различна. Както каза Сашо Попов, треньорът на волейболния клуб ЦСКА, когато обявихме подкрепата си за отбора - "Пред вратата си нямам опашка от спонсори". Факт е, че в България ситуацията е различна, защото мащабът е друг.

Каква е мотивацията да станеш спортист? Ако погледнете реално, спорт в България съществува професионално заради силното желание на спортистите и подкрепата основно от букмейкърите. Щастлива съм, че работя в компанията, която зададе тона в това отношение.

Винаги сме се старали да бъдем новатори и да следваме световните тенденции. Новата ни реклама е доста различна от всички на пазара.

Надяваме се ролята ни на трендсетър да се запази и по отношение на подкрепата на българския спорт и конкуренцията също да помага все повече за развитието на различните клубове. Защото в това има смисъл. Спортът е изключително важен както за отделната личност, така и за формирането на здраво общество.

- Колко често спортът Ви търси за подкрепа?

Краткият отговор на този въпрос в момента е "доста често". Отскоро имаме и специален сайт по темата - efbet Подкрепя Българския Спорт, на който събрахме информацията и новините, свързани с тази част от дейността ни. Обобщена, картината изглежда още по-внушително.

Както казах, добър знак за страната ни ще е, когато все по-малко федерации, отбори и спортисти имат нужда от финансова помощ. Разбира се, не по-малка е моралната страна на нещата, подкрепата на всички замесени хора, феновете, подкрепата към лиги и федерации е с главна цел да надгради и развие спорта, за да запази или да върне интереса на хората към него.

Ето например efbet Лига, която носи името на марката ни. В последните 5 години родното първенство се променя в една по-добра посока, има повече отразяване от медиите, има по-висока гледаемост и т.н. Не е нужно да си специалист, вижда се с просто око.

Иначе подкрепата ни е разнообразна - има отбори, за които вероятно не сте и чували. Знаете ли например за Четвърта лига - ФК "Вихър" Раданово, ФК "Росица" Поликраище или ФК "Добруджански спортист"? Освен тях има още над 350 отбора, които сме подпомогнали с екипировка през годините.

Има и такива, за които се говори много - като Лудогорец, ЦСКА 1948, още 3 отбора от efbet Лига, 14 от Втора, 38 от Трета лига, Българска федерация по волейбол, Българска федерация по баскетбол, Българска федерация по бокс, Българска федерация по тенис на маса и др. Има и такива, които се възраждат сред години пауза заради липса на средства - говоря за баскетболния клуб ЦСКА, който освен че се събра под ръководството на националния треньор Росен Барчовски, показа, че за няколко месеца може да има и амбиции за първата тройка в Националната баскетболна лига.

Случи се и нещо много ценно - тази подкрепа направи така, че баскетболното дерби ЦСКА - Левски се върна в София след 13 години. Това, надавяме се, ще направи така, че баскетболът ще има все повече фенове в залата в София. И говорейки за подкрепа - ще е хубаво българската публика на спортни събития и състезания да се завърне в залите и по стадионите, защото това също е огромна подкрепа за българския спорт - и морална, и финансова.