Комисията за защита на потребителите стартира информационна онлайн кампания "Открито за правата на потребителите: анализи и съвети от специалисти". Целта на кампанията е потребителите да бъдат ангажирани в процеса на контрол и да правят информиран избор.

В специално видео Ерджан Ахмед, главен юрисконсулт в ГД „Контрол на пазара“ в КЗП посочва няколко основни търговски практики.

Най-честите сигнали за подвеждащи търговски практики

са намаления от страна на търговците, които не са реални. Пример мога да дам, когато потребителите видят намаление на 70% в един търговски обект, а влизайки вътре установяват, че няма нито един продукт с такъв процент намаление.

Също така чести нелоялни търговски практики са обявяването на една цена на етикет и таксуването на различна цена на касата.

Голям процент от актовете на Комисията за защита на потребителите са за нелоялни търговски практики, които имат заблуждаващ характер за потребителите относно цените и характеристиките на продуктите. Продавачите нямат право да рекламират продуктите на ниска или на намалена стойност, ако в действителност нямат необходимите количества, за да удовлетворят потребителския интерес. Търговецът е длъжен да съобщава периода на промоцията, трябва да посочи още вида и групата продукти, които ще продава с намаление.

Друга некоректна практика е,

когато търговците посочват, че продават конкретни артикули примерно в пакет три на цената на два – така единият артикул би следвало да е безплатен. Но от проверките установяваме, че в действителност цената на двата артикула е колкото цената на три индивидуално закупени. Ако третият артикул не реално не е предоставен безплатно, това е нелоялна търговска практика.

Продавачите нямат право да твърдят, че предоставят специални права, когато тези права за регламентирани по закон. Например ако един онлайн търговец твърде, че единствено и само той предоставя право за отказ от договора в 14-дневен срок. Такива права по принцип имат всички потребители, които пазаруват онлайн.

Съветът на г-н Ахмед към потребителите е да не се подвеждат по големи рекламни кампании, а внимателно да проверяват цените в различни търговски обекти и да преценят дали има реално намаление на цената.

Цялото интервю можете да гледате във видеото: