Софийски градски съд ще проведе съдебно заседание по делото срещу бившия министър на отбраната Николай Ненчев. Той е обвинен в престъпление по служба, свързано с ремонта на изтребителите МиГ-29. Съдът даде старт на делото на 22 февруари 2017г., а в хода на наказателното производство ще бъдат разпитани повече от 15 свидетели, измежду които зам.-министърът на отбраната в предходното правителство Димитър Кюмюрджиев, заместник-министърът на отбраната в кабинета „Борисов 2“ и настоящото служебно правителство Десислава Йосифова, бившите началници на отбраната ген. Константин Попов и вицеадмирал Румен Николов и други. Някои от тях вече са дали показания пред съда. За днешното съдебно заседание, в качеството на свидетел, е призован и държавният глава Румен Радев.
Началото на заседанието е от 09.30 часа.

Припомняме, че според събраните от прокуратурата доказателства, за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., като министър на отбраната Николай Ненчев не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили (ЗОВС) на Република България и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на страната ни.

Държавното обвинение твърди, че вместо договорите между министерството и АО „РСК МИГ“ да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Ненчев е казал на своя заместник – Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите в АО „РСК МИГ“.

Същите указания Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството. Други доказателства сочат, че в периода от 07 ноември 2014 г. до 29 март 2016 г. Ненчев също не е изпълнил служебните си задължения, като в нарушение на ЗОВС не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29.

Според държавното обвинение действията му са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ-29.