Ще се изумите от промените в недвижимите имоти през последното десетилетие
По случай навлизането в новото десетилетие консултантската компания JLL изброява най-ярките развития през изминалите десет години
За последните десет години настъпиха доста промени. Караме автономни автомобили, а дронове летят над нас в небето. Офисите са изпълнени с удобства.
Наблюдава се повишаване на стандарта на живот в градовете. Доставките на онлайн поръчки в същия ден променят света на търговията на дребно.
Има неща, които обаче съвсем не са се променили, което е изненадващо. Дали някой е предполагал, че количествените облекчения все още ще са в сила?
По случай навлизането в новото десетилетие консултантската компания JLL изброява най-ярките развития през изминалите десет години. Тези развития са оказали трайно въздействие върху недвижимите имоти.
Технологиите са по-дълбоко интегрирани в живота ни
През 2010 г. да имаме технологично устройство беше нещо хубаво. Днес това е задължително.
„Възходът на iPad е символ на бързото напредване на технологиите и въздействието им върху начина на работа на хората“, коментира Андрю Балантайн, ръководител на изследванията в австралийския клон на JLL.
По този начин се създаде култура на "винаги на разположение", при която има огромно размиване на границите между дигиталния и истинския свят.
„Технологиите промениха най-много правилата на играта“, коментира Амбър Скиада, старши директор на отдел „Изследвания и стратегия“ на JLL в Калифорния.
„Направихме преход от телефони с капачета към смартфони, а сега всички имат интернет в ръката си. Начинът, по който живеем и работим е толкова повлиян от този малък напредък, че той революционизира комуникациите, пътуванията, финансите и пазаруването“, допълва Скиада.
Очакваме повече от работното място
Преди десет години цената на квадратен метър беше определяща за работните места. Оттогава хората са голяма част от управлението.
„Последните десет години бяха съсредоточени върху консюмеризацията на недвижимите имоти“, казва Том Карол, ръководител на корпоративните изследвания за Великобритания и Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в JLL.
„Работните места възприемат мисленето на местата за настаняване. Виждаме, че все повече компании от широк кръг сектори, не само технологичния, преосмислят из основи проектирането, управлението и инвестициите в офис пространството си“, допълва той.
Хората от индустрията осъзнават, че офисите „не могат да оцелеят като продукт от миналото. Нови услуги, създаване на общност, места за оставяне на колела. Инвеститорите правят всичко това, за да помогнат на клиентите си да задържат талантливите служители”, коментира Роб Сюуел, ръководител на инвестициите в офиси в австралийския клон на JLL.
Пазаруваме различно
Промяната от физически магазини към онлайн пазаруване и доставки пренаписа правилата в търговията на дребно.
„Потребителите предпочитат да взаимодействат с търговците на дребно чрез множество канали, когато и където им е удобно и това усложни още повече търговията на дребно“, коментира Тиард Мартинус, ръководител на изследванията на търговските площи за Близкия изток, Европа и Африка в JLL.
„Физическите търговски площи остават важни и все повече са свързани с предоставянето на интерактивни преживявания, но големи търговци на дребно на повечето зрели пазари за търговски площи избират по-малки пространства и се съсредоточават върху локацията на магазина“, допълва той.
Повече хора живеят в жилища под наем на големи собственици
Тъй като хората се стичат към градовете, животът в града става по-скъп и тласка все повече хора към жилища под наем. И вместо да наемат имот от местни собственици, професионално управляваните многофамилни жилищни сгради набират популярност.
„Преди десет години нямаше особени признаци, че професионално управляваният сектор на жилищата под наем има такъв потенциал“, казва Ник Уитън, ръководител на отдел „Жилищни изследвания и стратегия“ в JLL. „Но след като преполовихме миналото десетилетие, това се промени, тъй като големи институции потърсиха възможности отвъд сектора на бизнес имотите и търсенето на апартаменти под наем нарасна в резултат на ръста на цените на жилищата“, допълва той.
Финансовата криза отмина, но не е забравена
През 2010 г. беше ясно, че световната финансова криза ще промени финансовите пазари и политики. Но краткосрочните промени се превърнаха в дългосрочни стратегии.
„Задействаните мерки през 2009 и 2010 г. като ултра ниските лихви продължават да са валидни и днес, така че някои аспекти не се промениха особено“, отбелязва Дейвид Риа, главен икономист за Европа, Близкия изток и Африка в JLL.
"Неконвенционални политически мерки като количествените облекчения, започнати през 2009 г. във Великобритания и през 2015 г. в еврозоната, остават в сила и съставляват най-голямата промяна на паричната политика през последните десет години. Ръководителите навлязоха дори още повече на неконвенционална територия. Преди десет години никой не вярваше, че ЕЦБ може да въведе отрицателни лихви. Днес те са норма“, допълва Риа.
Инвестициите в бизнес имоти са по-популярни
Тъй като инвеститорите търсят доходност на фона на ниските лихви, бизнес имотите се превръщат в традиционен клас активи.
„Държавните фондове и глобалните пенсионни фондове увеличиха инвестициите си в имоти и инфраструктура. Дефанзивните характеристики и приходите въз основа на договор стават все по-ценени в среда на ниски лихви“, коментира Балантайн.
По-голямата прозрачност помага за привличането на „много по-разнообразен капитал, отколкото преди“, казва Мат Ричардс, ръководител на отдел „Капиталови пазари в ЕМЕА“ в JLL. „Това дава на инвеститорите по-голяма представа за това как се представя капиталът им“, допълва той.
Складовете са горещи имоти
Тъй като все повече хора пазаруват онлайн, складовете са много търсени, а дейността им все повече разчита на технологиите.
„Складовете отново станаха модерни за логистиката от последна миля“, казва Тони Лилиано, главен изпълнителен директор на отдел „Капиталови пазари, индустриални и логистични имоти“ в австралийския клон на JLL. „Големите компании сега търсят складове, които включват автоматизация, тъй като се стремят да отговорят на растящите очаквания на потребителите за времето за доставка“, допълва той.
Последвайте ни
2 Коментара: