Около 500 лева ще струва техническият паспорт на жилище от 100 квадратни метра. Такива трябва да имат всички собственици до 2022 година, а ако откажат да платят, могат да бъдат дадени на частен съдебен изпълнител.

В същото време за обществени сгради такива документи все още не са издадени.

Нормативите преди 80-та година не са изисквали такива изчисления. Затова законодателите решават, че сградите, строени тогава, автоматично получават положителна оценка.

В тази връзка БАН правят собствено обследване за сеизмичен риск, предаде Bulgaria ON AIR.

"От БАН са дали няколко насоки, като първите две са с публично-частно партньорство. Тоест връщаме се пак на участието на държавата в тоя процес.

И на трето място е техническият паспорт, но за публично-частното партньорство трябва да мисли държавата и няма как ние да се намесим", каза инж. Мартина Явоклева от БАН.

Собственици плащат както за апартаментите си, така и за идеалните части, т.е. цялата разгърната площ. Не е ясно обаче какво ще се случи с необитаемите апартаменти, които само в Русе са около 30 %.

Освен обследването собствениците ще платят и по 0,80 ст. на кв. м на общината, за да разгледа документите им, които са задължени да изготвят.

Ако собствениците откажат да платят, Общината ще го направи вместо тях.

"Което значи, че разходът, който ще направи Общината за възлагане на паспорт, ще бъде търсен да бъде възстановен по нейните сметки по съдебен ред", коментира  Здравка Великова – директор на дирекция "Инвестиционен контрол" в Община Русе.

Изглежда обаче дори тези, които през 2007 година наложиха тези правила, не могат да ги спазят. В Русе има 81 сгради публична собственост. Само 39 имат технически паспорти.