Странен хит на имотния пазар у нас
Нашенците плащат повече за лукс и удобство, близо сме до пазара в Чехия
Софиянци панически разпродават панелките, каква е причината
В България инвестициите в жилищни сгради много зависят от района, целта на покупката - за собствено ползване или за отдаване под наем, и от изискванията на потенциалните купувачи.
В по-оживените столични райони, като например Студентски град, основно инвестират в двустайни жилища с цел отдаване под наем, тъй като основните наематели, а дори и купувачи, са млади хора, без деца.
Нов хит на имотния пазар завладя София
В по-скъпите райони на София строят по-големи апартаменти, в които да се чувстват удобно семейства с деца. След като много хора започнаха да работят от дома си, все по-често купувачите искат да има една допълнителна стая, която да използват за кабинет.
В България преобладава търсенето на жилища ново строителство, които държат и по-висока цена. Сред причините за това е, че купувачите държат общите части в сградата да са приветливи и в добро състояние, а в старите блокове това често не е така. Новите сгради са изградени и според настоящите тенденции за функционалност на помещенията.
Търсенето на жилища много се различава в отделните страни по света. Най-близък до българския пазар е този в Чехия. Там търсенето и изискванията на купувачите са сходни с нашите. В Полша и Израел преобладава търсенето на малки жилища с малки помещения, които са неприемливи за българския купувач. Тук тристайни жилища от 55-60 кв. м са непродаваеми. Пазарът в Северна Америка също е несравним с нашия. Например в Торонто, Канада много популярни са къщите в периферията на града и затова предприемачите изграждат такива жилища. В САЩ пък много разпространена бизнес практика е покупката на цели сгради, реновирането им и отдаването им под наем.
Нашенци броят тлъсти пачки за имоти на...
Реализирането на един проект за жилищна сграда в България до голяма степен зависи от терена - в кой район се намира, големината и цената му. Има много фактори, които влияят върху цената на земята, които често не се взимат предвид от продавача. А това е пречка за нормалното функциониране на пазара. Не са редки случаите, в които се налага инвеститорът да изгражда нова инфраструктура - 500 м. водопровод, канализация, улица и др. Това е инвестиция, която трябва да бъде отчетена при оформяне на продажната цена на терена.
Често срещана грешка на собствениците на терена е, че изчисляват възможната разгърната застроена площ на бъдещата сграда и на тази база формират цената.
Този подход обаче често води до продължителен престой на пазара на предлагания терен, понякога с години. Например, ако се предлага парцел от 1000 кв. м, който попада в зона СМФ (смесена многофункционална), коефициентът на интензивност за тази зона е 3,5, което означава, че бъдещото РЗП (разгърната застроена площ) може да е 3500 кв. м. На тази база собственикът формира цената на имота, без да отчита факта, че тази РЗП понякога е недостижима поради засенчване и недостатъчни отстояния от вече съществуващи сгради, близост до детски заведения и много други фактори.
Последвайте ни
3 Коментара: