От 9 часа сутринта английска реч оглася улица „Ландос” в Столипиново. Не се носи обаче от поредната делегация чужденци, дошли да видят гетото и да предложат път за интеграция. Говорят го местните ромчета, скупчени около учителката си на пейката пред фондация „Рома”. Тая заран са подранили със своето "хелоу" - групата се събрала още преди да отключат занималнята, в която от началото на месеца хлапетата спрягат глаголи и редят диалози.
От 1 юли до края на месеца групата от 15-ина деца идва всеки ден по за три часа. Занятията са по български, математика и английски. Отличниците на финала заминават на море в Китен, където ще останат от 31 юли до 4 август. Проектът се финансира от австрийски донор. 

Децата се справят много добре, могат да четат и пишат, хвали ги Татяна Лазарова. Тя е гимназиална учителка и в момента води часовете и по трите предмета в занималнята. Там са събрани хлапета от малцинствата, които учат в различни училища. Преподавателката е доволна, че идват с желание и макар да са на различна възраст, се сработват добре в груповите задачи. На последния чин до вратата са струпани водни бои, въжета за скачане и топки - за междучасията. 

Вчера на дъската бяха изписани на английски спрежения, а учениците залягаха над тетрадките да редят изречения и да пишат дните от седмицата, днес пък ще учат цветовете. Николай е шестокласник в ОУ „Димчо Дебелянов” и се чувства вече толкова сигурен в знанията си, че вместо да отговори на въпроса как се казва, моли да го попитат на английски. Отвръща веднага без грешка. До него на чина напредва и Румен, който това лято завършил трети клас в ОУ „Княз Александър I”. 

Елена Костова е на неговата възраст, но учи в махалата. Най-много обича четенето и физическото. Откакто ходи в занималнята, открила нови интересни неща  - например историите от Библията за деца. Отсреща има библиотека и учителката взема оттам книги. Освен че е забавно, така хлапетата се приобщават към четенето. Ако не съм тук, вкъщи бих скучала пред телевизора, признава Елена. Родителите не смогват да  помогнат с домашните, затова е доволна, че може да пита госпожата каквото  е неясно. Като се изучи, Елена иска да стане фризьорка. Може да си отворят салон с връстничката  Наска, на която пък в занималнята най-много  се нрави решаването на задачи, но иначе смята да е маникюристка. 

Васко е още далече от професионалните планове, защото тази година е завършил едва първи клас. Но пък с радост се впуска в задачите, с които преподавателката дава почивка между часовете. Онзи ден нарисувал къщата на мечтите. Картината е на почетно място на стената с рисунките на всички деца от занималнята - плажа в Китен, горски пейзажи, портрети, дъга, трикольор.

Източник: Марица бг