Половината околовръстен път на София може да бъде платен, но преминаването по Южната дъга на столицата ще става без да се дължи тол такса. Това стана ясно след заседание в строителното министерство на междуведомствената група по въвеждане на тол системата, съобщава "Труд".

Все още има възможност да се премахнат тол таксите и винетките и за Северната тангента на столицата, но този въпрос към момента е дискусионен, обясни членът на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” проф. Олег Асенов.

За да стане това, пътят трябва да бъде изваден от обхвата на републиканските шосета, чието поддържане се плаща от бюджета на пътната агенция, и да се прехвърли за управление на община София.

В бюджета на столицата за 2020 г. обаче няма предвидени средства за стопанисване на шосето, стана ясно от думите на Асенов. Така реално може да се стигне до парадокса жителите на едни столични крайни квартали и близки села да плащат винетка, за да стигнат до центъра на София, а други да пътуват безплатно.

Ако Южната дъга е безплатна за преминаване, а Северната тангента е в обхвата на тол системата, може да се очаква изместване и на част от транзитния трафик с оглед спестяване на разходи.

След заседанието на междуведомствената група стана ясно още, че за третокласните пътища няма да се плаща тол такса. В обхвата на системата ще са 6050 км – всички магистрали, 2322 км пътища първи клас и 2932 км втори клас.

През следващата седмица ще бъдат публикувани за обществено обсъждане окончателните тарифи на тол таксите.

Те ще са близки до тези, с които беше тествана системата, обясни Асенов. Очаква се преминаване на разстоянието между София и Бургас да струва на най-големите камиони малко над 70 лв.

През следващата седмица ще бъде готов и анализът на Световната банка за това как новият обхват на тол системата и предложените тарифи ще се отразят на цените на основните стоки. Цените на винетките и през 2020 г. ще останат без промяна.