Уседналостта и близостта на дома до училището ще е водещ критерий за прием в първи клас, като за него няма да се дават точки, а кандидатите ще се разпределят в четири групи. Това съобщи шефката на дирекция „Образование“ в Столична община (СО) Мария Минчева. Проектът на система за прием в първи клас вече е разработен и предстои да бъде обсъден и приет от Столичния общински съвет. Минчева обясни, че СО изцяло се е съобразила със спуснатите правила за прием от Министерството на образованието и науката (МОН) в Наредба 10, съобщава "Монитор".

При спазване на водещото изискване кандидат-първолаците ще се разпределят в четири групи.

В първата ще са децата, чийто постоянен или настоящ адрес в прилежащия район на училището не е променян в последните над три години. Тези хлапета всъщност ще имат и най-голяма преднина.

Във втората група ще са кандидатите, при които уседналостта е от една до три години. В третата пък ще бъдат хлапетата, които в последната година живеят в близост до желаното школо. В четвъртата последна група пък ще са децата, които живеят извън прилежащия район на училището. Най-напред ще се приемат децата от първата група и при наличие на свободни места постепенно ще се преминава към следващите.

Предвидени са и четири допълнителни критерии, които също фигурират в Наредба 10, обясни още Минчева. До тях обаче ще се прибягва само в случай, че броят на кандидатите в определена група надхвърля план-приема.

За допълнителните критерии обаче са предвидени точки. Братче или сестриче в същото школо, в което кандидатства детето, носи най-много преднина – 16 т. Вторият критерий дава седем точки за децата, които са без двама родители.

Третият пък носи преднина за децата с трайни увреждания над 50% - с пет точки.

От последния четвърти допълнителен критерий ще могат да се възползват хлапетата, които са завършили подготвителна предучилищна група в избраното школо, в което кандидатстват. За тях са предвидени три точки.

Така на практика близостта на работата на родителя до училището на детето не фигурира изобщо в критериите, което означава, че майките и татковците, които работят до късно, ще бъдат затруднени при прибирането на детето си от училище.

Образователният министър Красимир Вълчев обясни, че в Наредба 10 критерият не бил включен, защото именно при него били открити най-много злоупотреби. Той обаче допълни, че ако реши, Столична община може да въведе близостта на местоработата до училището в групата на допълнителните критерии и нямало ограничения от страна на МОН, но проблемът бил с контрола. За следващата учебна година училищата няма да имат автономията да приемат свои критерии, както досега.