Видинският митрополит Данаил в интервю за "Гласове" аргументирано обяснява защо провелият се с участието на украинския президент Петро Порошенко събор за обявяване на автокефална църква е неканоничен. Пълният текст на интервюто с митрополит Данаил е публикувано и на сайта на Българската патриаршия.

"Един от архиереите на каноничната Църква в Украйна отговаря така на поканата на патриарх Вартоломей за участие в „обединителния събор“ за създаване на автокефална Украинска плавославна църква: „Твърдо съм убеден и изповядвам, че оставам верен на едната Православна църква, а моето присъствие на този събор противоречи на първия Давидов псалм, който гласи: „Блажен е оня човек, който не отива в събранието на нечестивци, в пътя на грешници не стои и в сборището на развратители не седи, а в закона на Господа е волята му, и върху Неговия закон той размишлява денем и нощем!“.“

Този събор е свикан в противоречие с каноничния ред и в него участват лица, които са извън Църквата. Този събор няма да изцели разделението сред вярващия народ в Украйна, а ще го задълбочи. Със случилото се там може в голяма степен да се направи аналогия с разкола в БПЦ преди 20 години. Както разколът бе инспириран и подкрепян от тогавашната държавна власт, същото се случва и в Украйна. При нас разколът бе преодолян, благодарение на Всеправославния събор от 1998 г., свикан по инициатива на БПЦ в София.

На него Вселенският патриарх постави въпроса за оставката на патриарх Максим, но тогавашните наши предшественици – архиереи с духовен опит и доблест – му се противопоставят и казват: ние ви повикахме тук да изцелите разкола, а не да го задълбочавате. И у нас разколниците се опитаха да ограбят идентичността на Църквата, да разграбят светини, да си присвоят имущество, което не им се полага, и което е най-печалното – по този начин разрушаваха нравствения си облик и убиваха вярата у хората.

Същото се случва и в Украйна. През 1992 г. бившият Киевски митрополит Филарет е лишен от сан заради изпадането му в разкол и поради доказани нравствени прегрешения в личен план, а по-късно и отлъчен от Църквата. Така че неговото низвержение е наложено абсолютно основателно поради редица канонични нарушения. И в решението си от 11 октомври т.г., в пълно противоречие със свещените канони, Константинополската патриаршия възстанови в сан този човек.