Задължителна регистрация на дроновете и лицензионен режим за пилотите им ще се въведе у нас от 2020 година. Това съобщи Милан Маринов – главен инспектор в дирекция „Аеронавигационно обслужване”, пред Дарик.
 
Очаква се в началото на следващата година да бъде приет общият европейски регламент за употребата на дроновете, който да влезе в сила от 2020 година във всички страни членки. В регламента дроновете ще бъдат класифицирани и за всеки отделен клас ще важат различни правила, като например максимална позволена височина на полета. Ще бъдат разписани и зоните, в които полетите ще са забранени. В момента много европейски страни вече са въвели различни регистрационни режими, забрани за полети над определени зони и лицензионни режими за пилотите.
 
У нас единственият регулаторен документ по темата е наредба на Министерството на транспорта, според която пилотите на дронове трябва преди полет да искат разрешение от главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”. Според Милан Маринов от дирекция „Аеронавигационно обслужване” наредбата се спазва и ежедневно постъпват заявления: „Предполагам, че се спазва, защото ежедневно обработваме минимум от три до 10 заявления за използване на въздушното пространство“.
 
Според Антон Пулийски – председател на асоциация „Обединено дрон общество”, много от пилотите у нас не знаят за въпросната наредба: „Не мога да дам крайно заключение дали се спазва или не, но моето наблюдение спрямо хората, които ползват дронове, е, че те не знаеха за тази наредба, тъй като по време на закупуването на въпросното устройство от различните места в търговската мрежа не са информирани, че то трябва да се експлоатира след надлежно разрешение“.
 
В началото на 2019 г. се очаква да бъде приет общевропейски регламент за употребата на дроновете. С него ще бъде въведен задължителен регистрационен режим за дроновете над 250 грама и лицензионен режим за пилотите, заяви Милан Маринов: „В момента на европейско ниво има базов регламент, който изисква вече всички въздухоплавателни безпилотни средства, които са над 250 грама, да бъдат за регистриране. От 2020 г. се изисква и пилотите да бъдат ответно сертифицирани. Така че, това се работи ище влезе от 2020 г. Дроновете ще бъдат квалифицирани на отделни класове и в зависимост от кой клас на техния режим, ще се каже начинът на регистрация. Сега има работни документи, но те са неофициални“.