Йордан Марков пред в. "ШОУ": Микрофонът на Лили Иванова ми носи късмет!
Освен с Веселин Маринов и Орлин Горанов вече ме бъркат и с Орлин Павлов
- „Лято е”, така се казва песента. Тя е свежа, готина, лятна и с латино звучене. Още когато я чух и ме грабна. Да, не съм имал такава песен досега в своя репертоар, с поп звучене е, не е характерният за мен шлагер. Разказва се за едно лятно запознанство и една любов, за една случайна среща между двама души. Този път я записах с един млад екип – композитора Мартин Антонов, мой колега от Консерваторията, Карина Миланова и аранжимент Пламен Велинов, с когото работя от самото начало. Режисьор е Радостин Събев-Шошо. Снимахме в Созопол, на Смокиня, река Ропотамо, Дюни – едно наистина невероятно шоу, един купон, който заснехме и се превърна в много веселяшки клип. Нищо претенциозно. Нищо свръхлуксозно, каквото сме свикнали да виждаме – лъскави сгради, дупета и т.н.
- Има ли песента проекция в реалния ти живот, защото знам, че например „Старата любов” – хитът на Васил Найденов, която ти изпълняваш, действително свързваш със своя стара любов в живота, която вече е в миналото…
- Така е, да, добре си запомнила от предишни наши разговори. Тази песен също е проекция на едно реално за мен лятно запознанство – може да се каже, че тя е по действителен случай (усмихва се). И да, действително става така, че всичко, което изпълнявам, е минало през живота ми, и през сърцето ми.
- Успя ли да преболедуваш тази стара любов в живота си, която е вече минало? Помня, че беше доста разочарован…
- Да ти кажа няма как да се преболедува. Всяка любов си е индивидуална. Появила се е в живота ти и те е научила на нещо. Предала е своите уроци. Така е трябвало да стане тогава. Тя си е тръгнала, за да освободи място за следващата. Ето вдъхновила ме е да направя една песен, която е балада, а сега се е отворило място за друг човек, за друга емоция, за нещо по-весело.
- Докато правеше „Старата любов”, се запознаваш и с легендата Васил Найденов, за когото си ми споделял, че е пример за земно отношение за теб. Още ли е така?
- Вдъхнових се от него, безспорно. Но истината е, че не само от него, но и от Веселин Маринов, от Георги Христов, от тези наши шлагерни изпълнители, защото съм израснал с тяхната музика. Сега имам в репертоара си много песни – и на Васил Найденов, и на Веселин Маринов, и на дует „Ритон”, на Панайот Панайотов и други.
- Теб постоянно те представят като „младия Веселин Маринов” или „младия Орлин Горанов”. Как ти влияе това?
- (смее се) Да, това е така. Наистина едни ме сравнят с Веско Маринов, други – с Панайот Панайотов, трети с Орлин Горанов. Тази година, когато трябваше да се подготвяме за държавния изпит, който е изпълнение на няколко песни с оркестър и по време на една от репетициите в залата влиза Рут Колева (която отдавна не бяхме виждали, защото пътува по кораби) и вика:
“Ееех, жалко, загубих баса! Мислех си, че Орлин Павлов пее”
(смее се). Всеки ме определя, на когото му приличам, а аз съм си аз – не имитирам никого, имам свое звучене и визия. Вървя си по пътя, не мога да се боря с това. Не бих казал, че тези сравнения ме дразнят, защото всъщност те са с едни от най-големите музикални професионалисти в България.
- Добре, след като имаш толкова интересен глас, който може да прозвучи като много други и различни гласове, би ли участвал, например, в някое музикално риалити от типа на „Като две капки вода”?
- Не съм получил такава покана (усмихва се), но защо не. По принцип съм много против музикалните формати от типа на „X Factor”, „Гласът на България”, но в „Като две капки вода” бих участвал.
- А защо си против останалите? Нали за тях често се казва, че са подобно на фабрика за гласове…
- Правилно – казва се, ама дали е така… Реалността е различна. Имам много колеги, които минаха по този път и се убедиха за какво става въпрос. Лично аз никога не съм участвал и винаги съм бил против. В началото и мои приятели ме гледат малко скептично заради това, явяват се, участват и после, когато приключи всичко, идват с думите „Еее, прав беше!” В такива формати се създава една фалшива реалност на огромна част от участниците. Дори не се сещам за един млад изпълнител, който да е напуснал въпросната компания и да е имал албум зад гърба си, някаква слава и да се е възползвал от нея, да е продължил напред. Не искам да споменавам имена, но примерите за такива, които уж бяха фактор в музиката, след като спечелиха подобни формати, вече никой нищо не чува за тях.
- А Невена Цонева не е ли такъв пример? Тя спечели формат, след което напусна продуцентската компания, създаде своя и продължава по този начин в музиката…
- Да вземем и един Рафи Бохосян, който наистина пее страхотно, прави шоу. Много добър имитатор и изпълнител.
Но какво се случи с него, след като напусна “Вирджиния рекърдс”?
Някой да чува нещо за него? Докато беше в компанията, песните му в Ютуб имаха милиони гледания, а миналата година, когато пусна самостоятелната си песен, тя имаше около 40-50 000 гледания. Драстична разлика! Имаше и едно момиче, което спечели „Гласът на България” – Стелиана Христова. И на нея й издадоха албум. Какво се случва с нея? Много са примерите. А Невена Цонева се опълчи на въпросната компания, да, но добре, че живее с барабаниста на „Ку-ку бенд”, за да се случват нещата.
Понеже не гледам телевизия, защото пътувам почти постоянно, онзи ден по случайност имах тази възможност, пускам и гледам Невена на мястото на Цветелина Грахич. Грахич напуснала, щяла да прави самостоятелна кариера. Лошо няма, всеки сам избира пътя, по който да върви.
- И друг път си ми споделял, че за младите изпълнители днес, които искат да пробият и да се задържат на родната музикална сцена, е особено трудно, освен в случаите, когато нямат гръб… Как се справяш ти?
- О, да. И още го твърдя. Как се справям ли? С хиляди километри, с десетки пренебрежения и обиди, с безсънни нощи и лишения. Лишавам се от това, което изкарвам като приходи от участия, за да вложа отново в себе си, в името си, в реклами. Сам съм избрал този път, не се оплаквам.
- За какви обиди и пренебрежения говориш?
- Знаем, че този стил не е от най-предпочитаните в днешно време, защото ни заливат много други англоезични. Но съм страшно щастлив, че хората търсят и тази музика. Дори преди няколко дни, когато пях на Синдиката на българските учители, видях как тези хора просто бяха жадни за такава музика. И по уговорка трябваше да пея половин час, а аз пях час и половина, а те искаха още, и още, и още. Пееха по-силно и от мен.
- Е, ако българите не тачат автентичната българска музика като мелодичност и ритмика, кой?!
- Е да, но така мислим малцина. Видял съм много обиди. Например от фирми, с които е трябвало да разговарям във връзка с музика, с участия – дори не съм допускан да вляза до директора. Просто една секретарка застава и си е наумила, че днес, ей така, ще ни направи гадно. После се чувства доволна, че си е придала важност и е надделяла над мен. Но аз съм млад, амбициозен, тепърва ще се развивам и ще правя песни. Ще мина и без тях. Ще отида на друго място и пак ще намеря хора.
- Не очаквам обаче да те видя в комерсиалната музика, от която се печелят бързите пари и бързата слава?!
- Не, няма. Комерсиалното е една фалшива история – скъпи коли, курорти, лъскави сгради. Един лукс, който 15 % от населението на България може да си позволи, а при мен е точно обратното – в моите кадри искам хората да откриват себе си, да могат да си ги позволят и те.
- Не отстъпваш от принципите си, с което ми напомняш на голямата Лили Иванова! Дано да изградиш и нейния стоицизъм в годините…
- Ооо, благодаря! Лили Иванова държи на посланието и съдържанието на песните си. Защо и останалите не могат да държат така на посланието?!
Не се познавам лично с нея, но интересното е, че съм печелил Гран при на неин конкурс в родния й град Кубрат – „Медни гласчета”. А наградата ми беше един професионален безжичен микрофон, с който пея и до ден-днешен. И сигурно ми е на късмет. Нищо случайно няма.
Интервю на Анелия ПОПОВА
Последвайте ни
0 Коментара: